Glyfosaatti pois vähittäiskaupasta - Glyfosatprodukter bort från detaljhandeln

Tällä adressilla vetoamme vähittäiskauppaketjuihin ja myyjiin (Kesko, SOK jne) glyfosaattia sisältävien tuotteiden (kuten Round-Up) myynnin lopettamiseksi.

(Text på svenska nedan)

Glyfosaatti on myrkky, joka vaikuttaa kasvien sikimaattikiertoon tappaen kasvit (lukuunottamatta geenimanipuloinnilla aikaansaatuja glyfosaattiresistenttejä esim. soija- ja viljalajikkeita).  Ihmisillä ja eläimillä ei sikimaattikiertoa ole, joten on ajateltu aineen olevan harmiton eläimille.  Glyfosaatin on sittemmin todettu vaikuttavan
myös mikrobeihin, joilta tämä sikimaattikierto löytyy.  Eläimet- ihminen mukaan luettuna- ovat riippuvaisia mikrobien toiminnasta elimistössään - mm suolistomikrobit ovat tärkeässä
asemassa ihmisten terveyden kannalta, joten myrkky on vaarallista myös meille.
Adressin tarkoitus on saada glyfosaattituotteet pois markkinoilta koko Suomessa seuraavin keinoin:

- Vetoamme vähittäismyyjien omaan aktiivisuuteen
myynnin lopettamiseksi (vähittäismyyjälista, joista Plantagen jo lopettanut Roundupin myynnin: http://www.roundup.fi/myyntipaikat/)

- Vetoamme kuntien viheryksiköihin käytön
lopettamiseksi lukuunottamatta vieraslajitorjuntaa

- Toimitamme adressin ympäristöministeriöön ja ympäristövaliokuntaan tukemaan valtakunnallista päätöksentekoa

Adressi ei ota kantaa ammattilaiskäyttöön maanviljelyssä tai vieraslajien torjunnassa.

Linkkejä:

Suomalaistutkijat havaitsivat Roundupin vaikuttavan lintujen kehitykseen – onko kritisoitu rikkaruohomyrkky luultuakin vaarallisempaa?

Rikkaruohomyrkky glyfosaatti saattaa uhata arvaamattomilla tavoilla ihmistä, koska se häiritsee mehiläisen mahan mikrobien toimintaa.

----

Med denna adress vädjar vi till detaljhandelns kedjor (Kesko, SOK osv) att sluta sälja produkter som innehåller glyfosat.

Glyfosat är ett gift som påverkar växternas shikimatomlopp som dödar dem (med undantag för de genmanipulerade växter som gjort dem resistenta just mot glysofat). Mänskor och djur saknar detta shikimatomlopp och därför har man trott att det inte påverkar dem. Glyfosat har sedermera upptäckts påverka också mikrober shikimaatomlopp, som gör att glysofat är farligt också för mänskor och djur.

Adressens målsättning är att få bort glysofatprodukter från marknaden i hela Finland och vi vädjar till detaljhandeln att sluta sälja dessa produkter och till kommuner att sluta använda dem. Adressen skickas till miljöministeriet och till riksdagens miljöutskott för åtgärder på nationell nivå.

Adressen tar inte ställning till professionell användning av glysofat inom jordbruket och i fråga om bekämpningen av invasiva arter.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Lotta Laaksonen näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…