Pohjois-Pohjanmaan museorakennusta ei saa myydä

Oulun läänin Historiallisen ja Kansatieteellisen Museon yhdistys perustettiin vuonna 1896 sääntönään ... perustaa ja hoitaa Oulun läänin historiallista ja kansatieteellistä museota. Tämä museo talteen ottaa, kerää, lunastaa ja säilyttää Oulun läänin muinaisuutta, historiaa ja kansatiedettä valaisevia muinais- ja kansatieteellisiä esineitä ja kirjallisia tuotteita ynnä muitakin museoon soveltuvia kapineita.

Vuonna 1896 perustetun Pohjois-Pohjanmaan museoyhdistyksen ylläpitämän museon toimialuetta oli koko silloinen Oulun lääni, joka kattoi paitsi nykyiset Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun myös Lapin maakunnan vuoteen 1938 saakka. Ainolan maakunnallinen museotalo siis oli puolen Suomen keskeisin ja merkittävin kulttuuria palveleva rakennus.

Oulun kaupunginhallituksen konsernijaosto on päättänyt (13.9.2021) myydä Ainolan museorakennuksen.

Arkkitehti Oiva Kallion suunnittelema kirjasto-, arkisto- ja museorakennukseksi suunniteltu rakennus valmistui vuonna 1931. Ainolan nykyinen museorakennus on Museo- ja tiedekeskus Luupin Oulun keskustassa sijaitsevista yksiköistä ainoa kulttuurirakennukseksi suunniteltu ja rakennettu. Oulun taidemuseon ja Tietomaan tilat on saneerattu Åströmin nahkatehtaan entisiin tehdasrakennuksiin.

Ainolan rakennus sijaitsee vuonna 1929 Åströmien suvun omistuksessa olleen piparkakkutaloksi nimetyn huvilan paikalla. Se sijaitsee 3950 m2:n kokoisella tontilla. Tämä on vain pieni osa Åströmien lahjoituksesta.

Oulun kaupunki on valmis muuttamaan, muokkaamaan ja unohtamaan Åströmien lahjakirjan ehtoja ja yleistä sisältöä sinetöidäkseen museorakennuksen myynnin.

Tämän adressin tarkoitus on tarjota oululaisille ja pohjoispohjalaisille mahdollisuus ottaa osaa ja tukea kaikille tutun Ainolan eli Pohjois-Pohjanmaan museon museorakennuksen säilymistä kaupungin huolenpidossa ja omistuksessa.

Me allekirjoittaneet haluamme, että Oulun kaupunki peruskorjaa Ainolan edelleen Pohjois-Pohjanmaan museon käyttöön.

Pohjois-Pohjanmaan museoyhdistys ry.

Merikoskikerho ry.

Oulun historiaseura ry.

Adressi luovutetaan maanantaina 22.11.2021 Oulun kaupunginhallitukselle ja valtuustoryhmille.

Yhteystiedot ja lisätiedot

Eira Huusko-Kukkonen

puheenjohtaja, Pohjois-Pohjanmaan museoyhdistys

0443248647 / ehuusko@student.oulu.fi