PRO TAPIOLA - Tapiolan kansallismaiseman puolesta

Tapiola* on Suomessa laajin ja merkittävin esimerkki toisen maailmansodan jälkeisestä lähiöiden ja asuintalojen suunnitteluideologiasta, jota uuden polven suunnittelijat sovelsivat luodakseen kokonaan uuden kaupunkiyksikön palveluineen ja työpaikkoineen. Entisen Hagalundin kartanon maille 1950-luvulta lähtien rakennettu "new town"-tyyppinen avara ja vaihteleva puutarhakaupunki kuuluu kansainvälisen DOCOMOMO-järjestön hyväksymään valikoimaan suomalaisen modernismin merkkiteoksia 1920-luvun lopulta 1970-luvulle.

Tapiola kuuluu Museoviraston inventoimiin valtakunnallisesti merkittäviin kulttuuriympäristöihin. Tämän vuoksi Tapiolaa koskevat valtioneuvoston antamat valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet, joiden mukaan alueidenkäytössä on varmistettava, että valtakunnallisesti merkittävät kulttuuriympäristöjen ja luonnonperinnön arvot säilyvät. Inventointi on otettava huomioon alueidenkäytön suunnittelun lähtökohtana siten, että alueidenkäytön on sovelluttava alueen historialliseen kehitykseen. Tapiolan ominaispiirteet on suojeltu myös maakuntakaava- ja yleiskaavamääräyksin. Yhdessä nämä asettavat oikeudellisia rajoituksia sille, minkälaista uudisrakentamista Tapiolassa voidaan toteuttaa. Tapiola on valtakunnallinen suojelukohde, koska se mm. muodostaa eheän kokonaisuuden. Siksi kaikkea alueella tapahtuvaa rakentamista, korjaamista tai rakennetun ympäristön poistamista on arvioitava erittäin huolellisesti.

Ympäristöministeriö on nimennyt Tapiolan myös yhdeksi Suomen 27:stä kansallismaisemasta. Tapiolan vanhat rakennusryhmät ja viheralueet muodostavat ainutkertaisen ja kohtuullisen hyvin säilyneen kokonaisuuden, jota pyritään vaalimaan tuleville sukupolville.

Tapiola on Espoon merkittävän suuralueen palvelukeskus, jonka suhteen haetaan tasapainoa arvojen säilyttämisen ja elinvoimaisuuden välillä. Tapiolan asukasyhdistys Tapiola Kilta ry tukee kaupungin pyrkimyksiä kehittää Tapiolaa entistäkin viihtyisämmäksi, asukaslähtöisemmäksi ja toimivammaksi kaupunginosaksi, mutta sen mielestä Espoon kaupungin 16.11.2010 asti nähtävillä oleva Tapiolan keskustan asemakaavan muutosehdotus** ja sen liitteenä esillä olevat visiot keskustan kehittämisestä ovat suuressa ristiriidassa Tapiolaan kohdistuvien suojeluvelvoitteiden kanssa. Esitetty rakentamisen määrä ja massoittelu muuttaisi oleellisesti Tapiolan maisemaa ja kaupunkikuvallista kokonaisuutta. Tapiolan kansallismaisema on vakavasti uhattuna.

Osallistu Tapiolan kulttuuriympäristön pelastamiseen ja kansallismaiseman vaalimiseen allekirjoittamalla tämä adressi Tapiolan säilyttämisen ja arvokkaan kehittämisen puolesta. Tapiolan Kilta ry luovuttaa adressin kaupungille yhdessä kaavaehdotuksesta annettavan lausuntonsa kanssa ja toivoo sen vaikuttavan Tapiolan kehittämissuunnitelmiin myös tulevaisuudessa.

* Tapiola käsittää yhteisen keskustan ja sitä ympäröivät viheralueiden rajaamat lähiöt. Tapiolaksi on katsottu alueet, jotka perustuvat alkuperäiseen Heikki von Hertzenin luomaan periaatteeseen. Sen mukaan kukin alue- ja rakennusryhmäkokonaisuus on annettu yhden arkkitehdin suunniteltavaksi. Asemakaavallisesti keskeistä on maaston ja luonnonympäristön huomioiminen sekä avoimet, Otsonlahden rannoille jatkuvat laajat niityt ja viheralueet. Asuintalojen piha-alueet liittyvät avoimina hoidettuihin viheralueisiin. Korkeatasoisen rakennuskannan joukossa maamerkkejä ovat mm. Ervin suunnittelemat Tapion torni ja Mäntytorni sekä Revellin suunnittelemat kerrostalot, ns. Taskumatit. Asuntosäätiön Tapiolaan olennaisesti liittyvien keskustan, itäisen, läntisen ja pohjoisen lähiön lisäksi Tapiolaan lasketaan kuuluvaksi eteläiseen lähiöön 1960-luvulla rakennetut Hakalehto, Suvikumpu ja Länsiranta.

Metrokaava: Tapiolan keskus, 210418 (Vaihe I)

Tapiolan Kilta ry (www.tapiolankilta.fi)    Ota yhteyttä adressin tekijään