Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Ota yhteyttä adressin tekijään

Saammeko yhdessä kokoon 10000 allekirjoitusta - vai enemmän?

2014-09-13 13:14:56

Hei kaikki kansanäänestysadressin allekirjoittajat!

Kiitos allekirjoituksista, joita tämä adressi keräsi yli 10000 kpl. Adressi luovutettiin v. 2012 eduskunnalle mutta kerää edelleen allekirjoituksia. Kiitos myös ydinvoimaboikottiin osallistujille. Boikotti jatkuu edelleen, ja nyt sitä on entistä helpompaa noudattaa, kun suuri osa sen aiemmista kohteista on luopunut osakkuudesta tai ainakin ilmoittanut, ettei osallistu jatkorahoitukseen, ks. www.adressit.com/ydinvoimaboikotti

Nyt elämme jännittäviä aikoja. Hallitus päättää lähiviikkoina Fennovoiman ydinvoimaperiaatepäätöksen "päivityksestä". Kysymyksessähän on täysin uusi päätös, koska Fennovoiman laitostyyppi ja rakentaja ovat vaihtuneet ja yhtiön osakaspohjasta on kadonnut yli 15 %. Hyvin monen sähköyhtiön ja lähes kaikkien kotimaisten teollisuusosakkaiden hylkäämän hankkeen kustantajina on nyt lähinnä kunnallisia energiayhtiöitä (veronmaksajien rahoilla) sekä Venäjän valtion ydinvoima- ja ydinaseyhtiö Rosatom. Välitän teille Greenpeacen pyynnön: allekirjoittakaa vetoomus hallitukselle Fennovoiman ydinvoimalahankkeen pysäyttämiseksi! Kiitos!

Hilkka Lipponen

Tiedote ydinvoimakansanäänestysadressin allekirjoittaneille

2012-06-06 16:29:40

Kansanäänestysadressi luovutetaan 12.6.2012 eduskuntaryhmille.
(Nettiadressi jää edelleen auki lisäallekirjoituksia varten.)

Kiitos kaikille allekirjoittaneille ja suurkiitos teille, jotka olette eri tavoin hankkineet lisää allekirjoituksia.
Jos jollakulla on allekirjoitettuja nimilistoja, ne on nyt korkea aika siirtää nettiadressiin: www.adressit.com/ydinvoimakansanaanestys. Pyytäisimme vielä kaikkia allekirjoittaneita varmistamaan, että ydinvoimakansanäänestykselle suopeat äänioikeutetut tuttavansakin ovat allekirjoittaneet adressin.

Me kaikki voimme jo ennen kansanäänestystä äänestää ydinvoimaa ja uraanikaivostoimintaa vastaan omilla valinnoillamme: tarkemmin tästä osoitteessa http://www.adressit.com/ydinvoimaboikotti

Lyhyt katsaus tämänhetkiseen tilanteeseen:

Pyhäjoelle ydinvoimalaa suunnitteleva Fennovoima sai vuoden 2011
lopussa tarjoukset Toshibalta ja Arevalta ja käy nyt rahoituskeskusteluja. Fennovoima on ryhtynyt myös merenpohjan kartoitus- ja räjäytystöihin Pyhäjoella. Sillä ei ole ydinvoimalahankkeen vaatimaa aluetta kokonaan hallussaan, joten se on neuvotteluissa epäonnistuttuaan alkanut puhua pakkolunastusmahdollisuudesta.
Osa Fennovoiman osakkaista (ks. tarkemmin em. ydinvoimaboikottiadressi) on luopunut Fennovoimasta, mutta toisaalta Talvivaara Oyj on vastaavasti lisännyt osuuttaan.

Talvivaara Oyj:n päästöt ovat moninkertaiset sen ympäristölupahakemukseen verrattuna, ja yhtiö on ilmoittanut päästöjen vähentämisen lupahakemuksessa esitetylle tasolle mahdottomaksi - silti kaivos saa edelleen jatkaa toimintaansa. Raahen Laivakankaan kaivoksella on löytynyt ennakoitua enemmän uraania, ja näin käy todennäköisesti monessa muussakin kulta- ja monimalmiokaivoksessa -
ympäristölupaprosessin jälkeen. Uraanikaivoshankeet ovat Suomessa
lisääntyneet.

Summa summarum: Maastamme on hyvää vauhtia tulossa ydinvoima-,
uraanikaivos- ja loppusijoitusreservaatti. Kansanäänestys näistä asioista on tarpeen enemmän kuin koskaan aiemmin.

Adressin tekijät

Hilkka Lipponen