Tuki Poliisille ja Kari Rajamäelle

Suomessa on tietty marginaalinen ihmisryhmä, jolle on tyypillistä oman egon pönkittäminen, julkisuuden tavoittelu sekä kateissa olevan elämän sisällön etsiminen epämääräisin ja jopa laittomin keinoin. Tämä ihmisryhmä ajattelee olevansa muita parempia ja varsin taitavasti piilottavat pohjimmiltaan itsekeskeiset motiivinsa ylevien asioiden kuten sananvapauden, kokoontumisvapauden ja muiden ihmisoikeuksien verhoon. Tällaisella ihmisryhmällä on kieltämättä tietty tehtävä epäkohtien penkojana ja kysymysten asettelijana, eräänlaisena demokratian koetinkivenä. Historiassa on esimerkkejä suuristakin asioista, joita kyseinen ihmisryhmä on saanut aikaan.

Asem-kokouksen yhteydessä tapahtunut mielenosoitus oli yksi aikaisemmin mainituista demokratian koetinkivistä. Ihmisryhmä tarkoituksena oli lähinnä aiheuttaa sekasortoa, tuhota omaisuutta, saada huomiota ja löytää sisältöä elämäänsä. Poliisin tehtäväksi jäi vahinkojen minimoiminen demokratiaa vaarantamatta.

Mielestämme poliisi onnistui tehtävässään erinomaisesti. Vahingot olivat minimaalisia, kukaan ei loukkaantunut (paitsi kenties henkisesti) ja kaikki tapahtui demokratian periaatteiden mukaisesti avoimesti ja laillisesti. Poliisin toiminnasta on erittäin vaikeaa löytää sellaisia virheitä, mistä heitä on jälkikäteen tietyissä piireissä syytetty. Näin ollen pidämme, puoluekantaan katsomatta, vaatimuksia ministeri Kari Rajamäen erosta vähintäänkin kohtuuttomina. Tuemme myös sitä, että poliisi vastaisuudessakin hoitaa vaativaa tehtäväänsä nyt hyvin osoitetulla osaamisella sekä ihmisoikeuksia kunnioittavalla tavalla.

Kommentti lisätty 25.9.2006

"Kiitän kaikkia tähän asti allekirjoittaneita. Tekstissä on taitaa olla kaksi virhettä. Yksi n-kirjain puuttuu ja Acem on ilmeisesti Asem. Tuon kirjoitusasua jopa tarkastin, mutta Hesari ei ollut luotettava lähde.

"Aktivistit esittelivät kuvia ja kertoivat tarinoita poliisin toiminnasta Smash Acem mielenosoituksessa."

Olen otettu lähes 3000:sta allekirjoituksesta (vähennän häiriköt). Kun tuohon laittaa päälle vielä hieman lyhyemmän, mutta samalla tavoin poliisia tukevan adressin allekirjoittaneet, on nimiä selvästi enemmän kuin Rajamäen eroa vaativien listalla. Allekirjoittaneiden lukumäärä selvästi kertoo enemmistön mielipiteen.

Adressin vaikutukseksi lasken lähinnä sen, että suuret otsikot sadoista Rajamäen eroa vaativista ihmisistä katosivat, koska samalla olisi pitänyt mainita myös "toinen" adressi. Jos valtamedia olisi kertonut "kilpailevasta" adressista samalla innolla kuin Rajamäen eroa vaativasta adressista, olisi allekirjoittaneita tullut tuhansia enemmän.

Vielä kerran kiitos!"