Adressi Oulunsalon paloaseman toiminnan jatkamiseksi

Oulunsalon paloasemaa toimii pitkälti sivutoimisten palomiesten voimin. Suomessa sivutoimiset palomiehet hoitavat noin 60 % kaikista hälytystehtävistä. Sivutoimiset palomiehet ovat tutkitusti ja kiistattomasti kustannustehokkain osa pelastustoimea Suomessa, sillä sivutoimiset palomiehet saavat palkkaa vain siltä ajalta kun he hälytettyinä osallistuvat pelastustöihin tai kun he osallistuvat harjoituksiin.

Edullisuudestaan huolimatta sivutoimisten ammattitaidosta ei tingitä. Sivutoimisilta edellytetään samaa osaamista ja fyysistä toimintakykyä kuin ammattipalomiehiltä. Osaaminen ja toimintakyky myös testataan vuosittain.

Hälytystehtävien rinnalla sivutoimiset tekevät erittäin paljon täysin palkatonta talkoo- ja valistustyötä yleisen turvallisuuden parantamiseksi. Päivä Paloasemalla -tapahtuma on hyvä esimerkki palkattomasta valistustyöstä, ilman sivutoimisia tapahtumaa ei järjestettäisi lainkaan. Sivutoimiset varmistavat käytännössä myös pelastusalan jatkuvuuden, sillä palokuntien nuoriso-osastojen kasvatustoiminta perustuu täysin sivutoimisten pyyteettömän työn varaan.

Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen sivutoimisten palomiesten toimintaan kohdistamat säästötoimet ovat huonosti harkittuja ja lyhytnäköisiä. Todelliset ja merkittävät säästöt aikaansaadaan pelastustoimen hallintoa keventämällä, vakituisesti miehitettyjen asemapaikkojen toimintaa tehostamalla ja hälytysvastejärjestelmää kehittämällä.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Oulu-Koillismaan pelastuslaitos peruu Oulunsalon paloasemaa koskevan lakkautusuunnitelman. Nopea avun saaminen turvataan parhaiten teettämällä pelastustehtävät jatkossakin Oulunsalon sivutoimisilla palomiehillä, joilla on vuosikymmenten kokemus pelastustehtävistä ja ylivoimaisesti paras alueen paikallistuntemus.

Kiittäen

Oulunsalon Palomiesyhdistys Ry