Aiheettomien lastensuojeluilmoitusten tehtailu lopetettava!

Vaadimme, että sisäilman epäpuhtauksista niin lievästi oireilevien, kuin vakavasti ja pysyvästi sairastuneiden lapsien ja nuorien ”hoitaminen sekä auttaminen" aiheettomilla lastensuojeluilmoituksilla lopetetaan.
Huostaanotoilla ja suljetuilla psykiatrian osastoilla uhkailu lastensuojeluilmoitusten avulla on sisäilmasairaiden kohdalla oikeusmurha ja tietämättömyyden sekä asiantuntemattomuuden ja asenteellisuuden aikaansaannos.

Mediassa on päivittäin nähtävillä asiallista ja totuudenmukaista tietoa esimerkiksi koulujen sisäilmaongelmien aiheuttamista sairastumisista. Silti samaan aikaan oppilashuoltoryhmät rehtoreineen tehtailevat lastensuojeluilmoituksia, joilla yrittävät hiljentää vanhemmat, jotka näistä rakennusten vaurioista huomauttavat. Terveydenhuollon puolella ei toiminta ole yhtään sen inhimillisempää ja ammattitaitoisempaa.
Lääkäreillä ei ole asianmukaista koulutusta riittävästi sisäilmasta oireilevien tunnistamiseen, saati hoitamiseen, joten sielläkin asia hoidetaan provosoivin ottein kirjoitetuilla lastensuojeluilmoituksilla, rankoilla huostaanotto- ja pakkohoitokäskyillä.

Lukuisten tutkimusten perusteella (esim. De Luca et al. 2011; Genuis 2010; Pall 2009) tiedetään, että altistuminen sisäilman epäpuhtauksille voi johtaa mm. sairas rakennus oireyhtymän ja monikemikaaliyliherkkyyden puhkeamiseen. Monikemikaaliyliherkkyys puhkeaa noin puolelle sisäilmasairastuneista (Valtonen 2012).

Nämä (mm. MCS ja SBS) ovat fyysisiä sairauksia ja ne tarvitsevat ehdottomasti ammattitaitoista terveydenhoitoa eikä huostaanottoa.

Lukuisten kansainvälisten tutkimusten mukaan MCS -tyyppisten oireiden ja sairauden mekanismit ovat tunnettuja. MCS -potilaiden kohdalla on runsaasti tieteellistä näyttöä siitä, että MCS on fyysinen myrkytysreaktio kemikaaleille ja MCS -potilailta on mitattu veriarvojen muutoksia, joita ei ole terveiltä havaittu. Uusin tutkimus osoittaa lisäksi, että MCS potilaalla on alhainen systeeminen tulehdus (TM, D. et al. 2013).

Mikään sisäilman epäpuhtauksien aiheuttamista sairauksista ei ole lähtökohtaisesti psyykkinen, mutta useat fyysiset sairaudet asianmukaisesti hoitamatta voivat johtaa mielenterveydellisiin ongelmiin. Jos lapsi sairastuu syöpään ja ei voi käydä koulua normaalisti, tehdäänkö hänestäkin lastensuojeluilmoitus, missä uhataan huostaanotolla ja kiireellisellä psykiatrisella konsultaatiolla?

On viranomaisten velvollisuus pitää kiinteistöt siinä kunnossa, etteivät lapset ja nuoret pääse sairastumaan. On ehdottomasti yhteiskunnan velvollisuus tukea näiden lasten ja nuorten fyysistä paranemista kotonaan, oman perheen luona, eikä siirtää heitä laitoksiin tai sijaisperheisiin, joiden sisäilman laatu voi pahimmillaan invalidisoida lapsen pysyvästi.

Koulujärjestelyjen tekeminen on koulun velvollisuus huomioiden esimerkiksi monikemikaaliyliherkkyyden aiheuttamat rajoitteet. Jo laki sanoo, että oppilaille on turvattava terveellinen ympäristö oppimiselle. Ei saa olla niin, että koulurakennus sairastuttaa ja lapsi joutuu laitokseen huostaanotettuna.

Huostaanoton peruste ei saa olla lapsen sairastuminen ympäristösairauteen koulussa tai kotona. Lastensuojeluilmoituksia ei tulisi tehdä tuntematta tapausta perinpohjaisesti. Myös lastensuojelutarpeen selvityksen tekoon on paneuduttava aiempaa tarkemmin, sillä on huomattu, että selvitykset ovat hataria. Sosiaali- ja terveystoimen ammattitaito sisäilmasairaan asiakkaan kohtaamisessa sekä oikeanlaiseen hoitoon ohjaamisessa vaatii paljon lisäkoulutusta oikeilta sairauksien asiantuntijoilta.

Huomioitavaa on myös jatkosijoituspaikkojen kunto. Mitä todennäköisimmin sisäilmaongelmia on myös laitoksissa ja sijoitusperheiden asunnoissa ja pahimmillaan lapsi siirretään vain eroon omasta perheestään, sairastumaan entistä pahemmin homeiseen laitokseen. Tämä lisäksi vaikuttaa lamaannuttavasti perheeseen ja voi tuoda lieveilmiöitä sekä taloudellisia lisäkustannuksia yhteiskunnalle.

Lähdeviitteet:

De Luca C, Raskovic D, Pacifico V, Thai JC, Korkina L. The search for reliable biomarkers of disease in multiple chemical sensitivity and other environmental intolerances. Int J Environ Res Public Health. 2011 Jul;8(7):2770-97. Epub 2011 Jul http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21845158

Genuis SJ. Sensitivity-related illness: the escalating pandemic of allergy, food intolerance and chemical sensitivity. Sci Total Environ. 2010 Nov 15;408(24):6047-61.

Pall ML. Multiple Chemical Sensitivity: Toxicological Questions and Mechanisms (part eight, chapter 92). In:Ballantyne B, Marrs TC, Syversen T, editors. General and Applied Toxicology, 3rd Edition. New Jersey: Wiley; 2009.

prof. Valtonen Ville, Home- ja kosteusvauriosairastumiset seminaari 2.11.2012 Helsingin Yliopiston Porthania.

TM, D., J, E., S, B., PB, S., S, V.S., </sup>Skovbjerg, An elevated pro-inflammatory cytokine profile in multiple chemical sensitivity, Psychoneuroendocrinology (2013), http://dx.doi.org/10.1016/j.psyneuen.2013.11.012

Lisätietoja sisäilmasairauksista saat mm. yhdistyksen kautta https://sites.google.com/site/tervesisailma/home ja asiasta julkista Facebook -keskustelua mm. täällä https://www.facebook.com/tervesisailma .

Terve Sisäilma ry, Frisk Inomhusluft rf.    Ota yhteyttä adressin tekijään