Ajatuksenvapauden puolesta

Yleisön pyynnöstä Kopernikus-seura vetoaa yhteiskunnan päättäjiin, jotta verorahoja ei tuhlattaisi tiettyjen valtavirtaa edustavien aatteiden ja katsomusten erityiseksi suosimiseksi! Katsomme, että yhteiskunnassa on vielä valtarakenteita, jotka ovat ajatuksenvapautta rajoittavia.

Me allekirjoittaneet vaadimme yhteiskunnan noudattamaan tasa-arvoa maailmankatsomuksista riippumatta. Tämä tarkoittaa, että ihan ensimmäiseksi kirkko olisi erotettava valtiosta, jotta jotkin uskonnolliset maailmankatsomukset eivät nauttisi valtion erityissuojelusta. Lisäksi joko uskonrauhan rikkomista koskeva pykälä tulisi poistaa tai uskonnollisen yhdyskunnan käsitettä laventaa niin, että wicca-uskonnon kaltaisia pienempiä uskonnollisia liikkeitä ei tässä syrjittäisi.

Haluamme samalla toimittaa vuodelle 2015 perusopetuksen uusia tavoitteita ja tuntijakoa valmistelevalle opetusministeriölle viestin, että aatteellisen uskonnonopetuksen tilalle olisi syytä tuoda tasapuolista filosofian ja neutraalin uskontotiedon opetusta, koska valtio ei kykene takaamaan monille maailmankatsomuksellisten liikkeiden lapsille kunnon oppitarjontaa (mikäli nämä ovat pieniä, koulukuntavaltaisia tai eivät täytä uskonnon määritelmää, mutta eivät ole välttämättä täysin uskonnottomiakaan). Nykyinen järjestely on siis syrjivä, eikä valtiolla ole lupauksista huolimatta ollut resursseja syrjinnän lopettamiseksi nykyjärjestelmän puitteissa, jolloin itse järjestelmää olisi muutettava mielekkäämpään suuntaan.

Myöskään suomalaisten tiedeinstituutioiden piirissä ei tule mielestämme harjoittaa vastaavia syrjiviä käytäntöjä. Huomio kiinnittyy tässä erityisesti suomalaista tiedeyhteisöä edustavaan Tieteellisten Seurain Valtuuskuntaan. Sen tulisi noudattaa ratkaisuissaan omia sääntöjään ja kriteereitään sopusoinnussa TSV:stä asetetun lain kanssa, sillä on herännyt epäilyksiä ettei näin tapahdu. Vetoamme myöskin Tieteellisten Seurain Valtuuskuntaan siinä, ettei se suosisi mitään yksittäistä seuraa toisen samantyyppisen tai akateemisemman tutkimusseuran kustannuksella ja pyrkisi muutenkin nostamaan jäsenseurojen kriteereitä tieteen laadun takaamiseksi. Aatteellisesti painottuneet harrastajavetoiset yleisseurat eivät mielestämme kuulu osaksi suomalaista tiedeyhteisöä, etenkään jos on vaarana ettei niiden kohdalla noudateta yhtenäisiä kriteereitä, jolloin sorrutaan syrjintään. Tällaiset enintäänkin puolitieteelliset seurat tulisi välittömästi erottaa Tieteellisten seurain valtuuskunnasta, ellei TSV kykene takaamaan tasapuolisuutta jäsenhankinnassaan.

Lisäksi vaadimme että tieteellisiin toisinajattelijoihin kohdistettuun kaikenlaiseen painostukseen tai jopa suoranaiseen vainoon on syytä suhtautua nykyistä vakavammin, vaikka se olisikin pientä ja suhteellisen huomaamatonta. Esimerkiksi tutkijoiden mielipiteenvapautta ei saisi rajoittaa salassapitosopimuksiin vedoten. Uskonnollisiin, filosofisiin ja tieteellisiin alakulttuureihin kohdistuva, vihaa tai halveksuntaa heijasteleva aineisto tulisi myöskin rinnastaa kiihottamiseen kansanryhmää vastaan, ottamatta sinänsä kantaa tämän lainkohdan toimivuuteen muissa yhteyksissä, sillä kansanryhmä ymmärretään nykyisin kyseistä lakia sovellettaessa kulttuurisenakin käsitteenä.

Me allekirjoittaneet haluamme siis vaatimuksillamme edistää ajatuksenvapauden periaatetta, jonka ilmaisevat kansainväliset ihmisoikeussopimukset, kuten Yhdistyneitten kansakuntien ihmisoikeuksien julistus sekä Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskeva yleissopimus. Ajatuksen, uskonnon ja elämänkatsomuksen vapauden pitäisi koskea kaikenlaisia maailmankatsomuksellisia lähtökohtia.

Lisää tietoa Kopernikus-seuran toiminnasta: http://www.facebook.com/pages/Kopernikus-seura/133474746670591?ref=ts

---

Adressi oli auki heinä-elokuun 2010 ja nimiä siihen kertyi kaikkiaan yli sata kun huomioidaan ulkomainen rinnakkaissivusto, johon adressi hetkeksi siirtyi tämän sivuston teknisen vian ja keskusteluosion toistuvien sääntörikkomusten takia. Adressin tavoite oli kiinnittää huomiota Kopernikus-seuran toimintaan ja ottaa kantaa aiempaan todennäköisesti vitsiksi tarkoitettuun adressiin, jota mainostettiin lähinnä skeptikoiden palstalla skepsisläisten hyvin tuntemalla nimiväännöksellä. Adressi saavutti tämän tavoitteen yli odotusten syntyneestä keskustelusta päätellen. Vetoomus saatetaan myöhemmin toimittaa Opetusministeriöön toisen laajemman adressin liitteenä.

J. Peter Lassila (Kopernikus-seura)    Ota yhteyttä adressin tekijään