Alkon ikkunat peitettävä ja Alkon nimi muutettava.

Alkon ikkunat teipattava harmaaksi, Alkon nimi muutettava, ja Alkoon tehtävä 2 erillistä puolta.

Nyt kun alkoholilainsäädäntö käy ravintoloiden facebook-sivujen kimppuun, on unohdettu täysin nämä jokaisen pienen lapsen arkipäivänä ohittamat houkutukset. Alko löytyy lähes jokaisesta ostoskeskuksesta ja avoimin ovin esittelee ohikulkijoille saatavilla olevia päihteitä. Jopa liikeen brändi ja nimi on varastettu sanasta alkoholi.

Mainoskieltojen ohella on unohdettu kuinka 13-vuotiaalle lapselle voi tulla helpolla enemmän haluja päihtyä, kun hän kulkee kirkkaasti valaistun ja upeasti sisustetun Alkon ohi. Muunmuassa yhdessäkään Alkon ostoskeskusliikkeesä ei ole suljettuja ovia, vaan häkkikalteri, joten sisään näkee selkeästi. Myös ikkunat on teipattu vain alareunasta, joten pullohyllyt loistavat sisään ostoskeskukseen.

Sama ongelma toistuu myös kaduilla kun nuoret näkevät hyllyillä houkuttelevasti olevat alkoholituotteet.

Vaadimme näin, että Alkon ikkunat on peitettävä, jotta ne houkuttelisivat teini-ikäisiä mahdollisimman vähän.

Myös Alkon nimi tulee muuttaa uuden lain myötä. Emme voi olla varmoja ettei Alko sanan näkeminen herättäisi nuorissa kiinnostusta kokeilla alkoholia. Tästä syystä nimen tulee olla mahdollisimman vähän sanaa "alkoholi" muistuttava. Ehdotamme, että esim Virtahevonmaito voisi olla hyvä korvaava nimi. Toinen vaihtoehto on nimetä Alko jollain numerolla.

Näiden muutosten lisäksi Alkon jokaiseen myymälään on tehtävä 2 erillistä puolta.

Toisessa puolessa on miedot alkoholijuomat ja toisessa väkevät alkoholijuomat. Mietojen juomien puolelta on estettävä näköyhteys väkevien alkoholijuomien puolelle. Nuori joka on jo täysi-ikäinen, mutta silti alle 20-vuotias on vielä teini. Näin ollen väkevien alkoholijuomien näkeminen Alkossa voi rohkaista nuoria juomiaan ja hankkimaan keinolla millä hyvänsä väkeviä viinoja.

Tämä adressi toimitetaan Valviralle, eduskuntaan, Alkoon sekä Hallitusneuvos Ismo Tuomiselle.

Christopher Hokkanen    Ota yhteyttä adressin tekijään