Alma Media boikottiin syrjinnän vuoksi - Tapaus Johanna Korhonen

Johanna Korhosen työsuhde Lapin Kansan päätoimittajana on purettu jo ennen kuin Korhonen ehti aloittaa tehtävässä. Journalisti-lehden päätoimittajan työt jättävä Korhonen nimitettiin Lapin Kansan päätoimittajaksi syyskuun alussa ja hänen piti ottaa työ vastaan joulukuun puolivälissä.

Johanna Korhosen lähettämän tiedotteen mukaan työsuhteen purkamisen syy oli se, että hän elää rekisteröidyssä parisuhteessa naisen kanssa. Korhonen kertoo, että hänet kutsuttiin neuvotteluun, jossa Lapin Kansan omistavan Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne ja muut olivat painostaneet Korhosta vetäytymään Lapin Kansan päätoimittajuudesta.

”Kysyessäni Telanne vastasi, että tieto puolisoni sukupuolesta olisi estänyt valintani Lapin Kansan päätoimittajaksi. Samoin hän pitää asian ’salaamista’ työsuhteen purkamisen perusteena. Hänen mukaansa on ’täysin mahdoton ajatus’, että työskentelisin Alma Median johtotehtävissä, päätoimittajana Rovaniemellä”, Korhonen kirjoittaa tiedotteessaan.

Korhosen mukaan Alma Media vaati, että Korhonen vetäytyisi päätoimittajuudesta hiljaisuudessa eikä toisi työsuhteen purkamisen perusteita julkisuuteen. Korhonen kertoi STT:lle, että hän pitää potkuja lainvastaisina. Hän harkitsee asian viemistä käräjäoikeuteen.

Lähde: Helsingin Sanomat (1.10.2008)

Ei tämmöinen meininki sovi Suomeen. Korhonen takaisin töihin ja potkuista päättäneet vastuuseen.

Tasa-arvon puolustaja    Ota yhteyttä adressin tekijään