Ammattituomarit jääkiekon SM-liigaan

SM-liiga on yksi Euroopan maineikkaimmista jääkiekkosarjoista. Se houkuttelee mukaan tasokkaita pelaajia niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. SM-liiga toimii monelle ponnahduslautana NHL-uraan ja jotkut NHL-uransa päättävät pelaajat palaavat vielä kotimaan liigaan viimeisille vuosilleen.

Jotta tasokkaat pelaajat pääsevät pelaamaan tasokasta peliä, on jonkun varmistettava tapahtumien sääntöjenmukaisuus ja sujuvuus. Jääkiekkokaukalossa tästä vastaavat useimmiten tuomarit. Nykyisin SM-liigassa käytetään neljän tuomarin järjestelmää jolloin sekä linja- että erotuomareita on kaksi. Linjatuomarit "huolehtivat" kumpikin omista laidoistaan/päädyistään ja myös erotuomarit ovat sijoittuneina omalle kenttäpuoliskolleen.

SM-liigan tuomaristo on ollut tälläkin kaudella suuren kritiikin kohteena, kuten aina urheilussa. Keskeisin syy erimielisyyksiin on selkeän linjan puuttuminen. Joku saataa viheltää yhdestä tilanteesta jäähyn ja toinen jättää kokonaan huomiotta. Ei myöskään ole lainkaan vierasta, että SM-liigan kurinpitopäällikkö (tällä hetkellä Jarmo Muukkonen) langettaisi pelikiellon rikkeestä josta ei vihelletty pienintäkään rangaistusta pelitilanteessa.

Liigamme tason parantamiseksi paras ratkaisu nykyiseen ongelmaan olisi ammattituomareiden käyttäminen. Esimerkiksi Ruotsin Elitserienissä on ammattituomareita jotka keskittyvät vain otteluiden tuomitsemiseen eivätkä tee päivätöitä muina aikoina. Suomessa heitä ei ole yhtäkään, vaikka nykyisestä tuomarikaartista löytyykin muutamia nimiä joiden taso riittäisi ammatikseen viheltämiseen. Sen sijaan päivällä pitkän työpäivän tehneinä nykyiset tuomarit ajavat joskus pitkiäkin matkoja ympäri Suomea ottamaan osaa Suomen suosituimman urheilusarjan otteluihin.

Allekirjoita tämä adressi, jos olet samaa mieltä yllä mainituista asioista ja haluat ammattituomarit SM-liigaotteluihin.

Olisi myös suositeltavaa mainostaa adressia esim. internetin muilla sivustoilla.

Alla lainauksia urheilu-uutisoinnista, kaikki linkit lainauksineen on lisätty marraskuun puolivälin jälkeen, joten alkukauden tapahtumat eivät ole mukana. Listan alussa on muutamia vanhempia sattumuksia.

PÄIVITETTY: http://yle.fi/urheilu/lajit/jaakiekko/sm-liiga/2009/11/kyseenalainen_tps-jaahy_vei_lukon_karkumatkalle_167726.html

"Toisen erän lopussa TPS-pakki Antti Halonen sai varsin kyseenalaisen 2+10-minuuttisen päähän kohdistuneesta taklauksesta. Taklaus osui Marko Virtalan päähän, mutta Lukko-hyökkääjän pää oli tilanteessa luvattoman alhaalla. Seuranneen ylivoiman aikana Tommi Kovanen vei Lukon 3-1-johtoon tulisella viivakudillaan."

PÄIVITETTY: http://www.sm-liiga.fi/arkisto/kurinpito/korjattu-kurinpitopaatos-jokerien-tomi-maen-asiassa-ottelussa-jokerit-assat-15.11.2009.html

"Ottelun erotuomaristo ei havainnut rikettä ja asia siirtyi päävideotuomarin käsiteltäväksi. Päävideotuomari on katsonut, että rike on ottelurangaistuksen teko. Säännön 536 b-kohdan mukaan palaajalle, joka vahingoittaa vastustajaa polvitaklauksella, tuomitaan joko 5 + PRK tai OR."

PÄIVITETTY: http://www.sm-liiga.fi/arkisto/kurinpito/korjattu-kurinpitopaatos-tapparan-niklas-luceniuksen-asiassa-ottelussa-tappara-ilves-14.11.2009.html

"Ottelussa Tappara - Ilves Niclas Lusenius iski vastustajaa päällä, ottelun erotuomaristo ei havainnut jäällä rikettä, näin tilanne meni päävideotuomarin käsittelyyn."

PÄIVITETTY: http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1733974

PÄIVITETTY:

PÄIVITETTY: http://www.iltasanomat.fi/urheilu/t/sm-liiga/1786528

"Aivan naurettava jäähy, TPS:n päävalmentaja tokaisi Kai Suikkanen Järvisen rangaistuksesta."

"Juuri ennen kolmannen erän puoltaväliä Joonas Järvisen kyseenalaisen estämisjäähyn aikana KalPa kuittasi."

PÄIVITETTY: http://www.sm-liiga.fi/arkisto/kurinpito/kurinpitopaatos-hifkn-ilari-melartin-ja-kari-jalosen-asiassa-ottelussa-hifk-tappara-26.11.2009.html

"Näkemykseni mukaan Mäntylälle tuomittu rangaistus oli liian kova ja rangaistukseksi itsensä puolustamisesta olisi riittänyt 2 minuutin rangaistus."

PÄIVITETTY: http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/2009112810678219_jk.shtml

"SaiPan päävalmentaja Ari-Pekka Selin kritisoi ottelun tuomariparia Aleksi Rantala-Marko Ojala:

- Suosittelisin työelämään tutustumisen kursseja."

Ammattituomarit SM-liigaan    Ota yhteyttä adressin tekijään