Armour Thyroid uudeksi peruskorvattavaksi lääkevaihtoehdoksi Thyroxinin rinnalle

Tällä nimiadressilla haluamme saada päättäjät ymmärtämään, että me, kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat, tarvitsemme ja vaadimme vaihtoehdon synteettisen tyroksiinihoidon (Thyroxin) rinnalle. Me adressin allekirjoittajat esitämme, että Armour Thyroid (valmistaja Forest Pharmaceuticals, Inc.) tulee saada Kelan peruskorvattavien lääkkeiden listalle. Lisäksi haluamme lisätä lääkäreiden tietoisuutta muista lääkevaihtoehdoista kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa ja myös sitä, että Armour Thyroid lääkkeen määrääminen helpottuisi, jotta yhä useampi kilpirauhaspotilas saisi vajaatoimintansa hoitoon parhaan mahdollisimman avun parantamaan elämänlaatua. Valmiste on tällä hetkellä saatavilla ainoastaan erikoisluvalla Suomessa. Armour Thyroidin hinta ilman peruskorvattavuutta on moninkertainen verrattuna Thyroxiniin, joten sekä saatavuus että hinta ovat esteenä laajemmalle käytölle, ja monet joutuvat tästä syystä tyytymään riittämättömään Thyroxin-hoitoon. Moni meistä on jo käynyt läpi erikoisluvan hakemisprosessin sekä siirtynyt Armour Thyroidin käyttäjiksi ja saanut terveytensä ja elämänilonsa takaisin! Maailmalla Armour Thyroid on yleisesti käytetty reseptivalmiste.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on hyvin yleinen sairaus ikään ja sukupuoleen katsomatta. Kymmeniä vuosia sitten lääkärit hoitivat kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavia potilaitaan menestyksekkäästi kuuntelemalla heidän oireitaan ja lääkitsemällä oireiden mukaan; päinvastoin kuin nykyisen käytännön mukaan, jolloin potilaat lääkitään 70-luvulla keksityn epätarkan TSH-mittauksen mukaan eikä huomioida oireita. 1970-luvulla markkinat valtasi myös uusi synteettinen kilpirauhashormonilääke, Thyroxin, jonka myötä yleistyi kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosointi ja hoito perustuen yksinomaan laboratoriomittauksiin. Kuitenkin lähes poikkeuksetta vajaatoimintaa sairastavat kokevat, että Thyroxin-korvaushoito ei riitä poistamaan heidän kaikkia oireitaan.

Riittämättömästä hormonikorvaushoidosta johtuen suuri osa kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavista pysyy edelleen vajaatomintaisena altistaen heidät myös muille vakaville sairauksille. Esimerkiksi korkea verenpaine, rytmihäiriöt, masennus, allergiat, ihottumat, unihäiriöt, nivelvaivat, apatia, korkea kolesteroli ja diabetes ovat sairauksia, joiden on todettu olevan hyvin yleisiä Thyroxinia hormonikorvaushoitonaan käyttävillä henkilöillä. Kuitenkin henkilön hakeuduttua lääkärille vajaatoiminnasta johtuvien oireiden takia hänelle usein tarjotaan ensimmäisenä masennuslääkkeitä.

Ennen 1970-lukua kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidettiin yksinomaan eläinperäisellä hormonivalmisteella joka kehittettiin 1800-luvulla lampaan kilpirauhasesta kuivattamalla. Kuitenkin jo 1900-luvun alussa siirryttiin prosessissa käyttämään sian kilpirauhasta ja näin kehittyi kilpirauhashormonilääke nimeltään Armour Thyroid. Synteettisesti valmistettu Thyroxin sisältää vain yhtä hormonia (T4), kun taas Armour Thyroid sisältää lähes kaikkia terveen kilpirauhasen tuottamia hormoneja (T4, T3, T2, T1 sekä kalsitoniinia) Nämä kaikki hormonit ovat välttämättömiä terveydelle. Ihmisen kehossa ei ole yhtäkään hormonirauhasta, joka tuottaisi hormoneja turhaan. Normaalin kehon toiminnan ylläpitämiseksi ihminen tarvitsee KAIKKIA kilpirauhasen tuottamia hormoneja.

Tietoa Armour Thyroidista:

Thyroxinin ja Armour Thyroidin hintaero on valtava. 100 tablettia Thyroxinia maksaa reilut 5 euroa, kun taas 100 tablettia Armour Thyroidia maksaa ilman Kelan korvausta noin 42 euroa – josta Kela ei siis korvaa mitään. Yleinen Armour Thyroid ylläpitoannos on 3-5 tablettia päivässä eli yhdessä kuukaudessa koituu kuluja 38-62 euroa; ja lääkityshän on elinikäinen. Selvitämme parhaillaan yhdessä maahantuojan (Tamro) kanssa, onko mahdollista saada Armour Thyroidin hintaa alemmaksi vahvemmalla annoskoolla ja siten hakea uudestaan tälle erityisluvalliselle valmisteelle peruskorvattavuutta ja tukkuhintaa.

Ensimmäisen kerran Adressiin kerättiin nimiä 26.8.2007 saakka, jolloin adressin allekirjoitti yhteensä 2321 henkilöä. Syyskuun 2007 alussa adressi luovutettiin seuraaville:
Sosiaali- ja terveysministeriö kansliapäällikkö Kari Välimäki,
Sosiaali- ja terveysministeriö peruspalveluministeri Paula Risikko,
Sosiaali- ja terveysministeriö sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä,
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus,
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia,
Mehiläinen Kielotie Timo Helin,
Mehiläinen Töölö Antti Virkamäki,
Meilahden sairaala Heidi Luotolahti,
Kuopion yliopisto/Lääketieteellinen tiedekunta Dekaani Professori Johannes Lehtonen,
Helsingin yliopisto/Lääketieteellinen tiedekunta Dekaani Kimmo Kontula,
Turun yliopisto/Lääketieteellinen Tiedekunta Dekaani professori Tapani Rönnemaa,
Tampereen yliopisto/Lääketieteellinen tiedekunta Dekaani professori Jukka Mustonen ja
Oulun yliopisto/Lääketieteellinen tiedekunta Dekaani professori Markku Savolainen

Lääkkeiden hintalautakuntaan laitetaan myös Armour Thyroidin peruskorvattavuudeesta uusi hakemus.

Molempiin olen saanut kerättyä rahat kasaan, joten KIITOS KAIKILLE, JOTKA OSALLISTUIVAT KERÄYKSEEN!

Nimiä kerättiin 31.10.2008 saakka, jonka jälkeen Adressi nimineen luovutettiin KHO:lle.

Päivitystä tämän hetkiseen tilanteeseen.
- Armour Thyroidin peruskorvattavuus hakemus ei mennyt Lääkkeiden hintalautakunnan (Hila) kokouksessa 13.3.2008 läpi.
- Hilan päätöksestä valitus Korkeinpaan hallinto-oikeuteen (KHO).
- 28.4.2009 KHO:n päätös - asia palautetaan uudelleenkäsittelyyn Lääkkeiden hintalautakunnalle !