Ammatillisten perustutkintojen arviointiasteikon muutos kumottava!

Valtioneuvoston asetuksella ammatillisten perustutkintojen arviointiasteikko tulee muuttumaan 1.8.2009 kolmiportaiseksi (1 – 3), nykyisen viisiportaisen (1 – 5) sijaan.

Tämä muutos on herättänyt suurta kummeksuntaa opiskelijoiden keskuudessa. Kolmiportainen arvostelu koetaan liian suppeaksi; se ei kerro opiskelijan osaamisen tasoa riittävän tarkasti.

Opiskelijoille, joille koulu on hankalaa, em. muutos tulee olemaan masentavin. Siinä missä ennen arvosana oli T2, se nyt onkin 1. Vaikka osaamisen taso on sama, on tuo huonoimman arvosanan psykologinen vaikutus musertava.

Arvosanoilla on hyvin suuri psykologinen merkitys opiskelijoiden motivaatioon. Arvosana on aihe iloon, todiste siitä että kaikki työ on kannattanut. Se toimii myös tärkeänä kannustimena opiskeluun; pienellä lisäponnistuksella sen T2:n saa nostettu H3:een. Tai sen H3:n H4:ään. Muutoksesta päättäneet tahot eivät ole tainneet pohtia asiaa lainkaan opiskelijoiden kannalta. Niin hassulta kuin se tuntuukin; opiskelijan intoon ja mielialaan sillä on suuren suuri ero, saako kokeesta T1 vai T2. Sillä on merkitystä. Paljon.

Tämä muutos on omiaan tappamaan monelta opiskelijalta vähintäänkin osan siitä opiskeluinnosta ja pyrkimyksestä oppia yhä enemmän, mikä heillä nyt on. Tämä muutos on luvalla sanoen äärettömän typerä ja järjetön ratkaisu, jota ei tulisi toteuttaa.

Me opiskelijat, eli ne joiden elämään tämä muutos vaikuttaa, vaadimme asetuksen kumoamista. Arviointiasteikon muuttamiseen ei ole minkäänlaisia järkeviä perusteita, ja sen vaikutukset opiskelijoiden elämään, motivaatioon ja opiskelun iloon ovat ainoastaan negatiivisia.

Yritetään yhdessä mainostaa adressia ja saada reippaasti nimiä. Jos onnistumme tässä, voimme lähettää adressin opetusministeriöön ja ilmaista näin mielipiteemme.