Arvokkaiden vesistöalueiden suojelu tuulipuistoilta

Tuulienergian osuus energian tuotannossa tulee kasvamaan tulevaisuudessa energiantuotannon luontoystävällisyydestä johtuen. Väärin sijoitetut tuulipuistot voivat kuitenkin pilata ainutlaatuisia ja luonnonarvoltaan arvokkaita maisemia.

Suomi on pinta-alaltaan iso maa ja täällä on paljon alueita joissa ihmisen vaikutus ja rakennelmat ovat jo pilanneet luonnontilaisen maiseman, kuten laajat viljelyalueet. Täältä löytyy myös ainutlaatuisia ja hyvin säilyneitä luonnonarvoltaan arvokkaita alueita kuten ainutlaatuiset vesistömme.

Tämän adressin tavoite on suojella lakisääteisesti vesistöjemme rannat suurilta tuulipuistoilta. Yksittäiset tuulimyllyt, joita jo esimerkiksi Ahvenanmaalla on, sulautuvat maisemaan mikäli niiden määrä pysyy kohtuullisena ja esim. Kansallispuistot suojellaan. Suuret tuulipuistot tulisi sijoittaa sopivaksi määritellyn lakisääteisen suojaetäisyyden päähän rannoista ja mieluiten jo ihmisen selvästi muokkaamiin maisemiin kuten peltojen laidoille. Näin ainutlaatuiset vesistömme säilyisivät luonnontilaisina myös tuleville sukupolville!

Suomen vesistöt, sekä järvet että meren saaristo, ovat maailman mittakaavassa luonnonarvoiltaan ainutlaatuisia alueita. Niin runsas saarisia merialueita, eikä niin monimuotoisia järviä löydy juuri mistään muualta maailmasta. Alueita voi syystä kutsua veneilijän ja mökkeilijän paratiisiksi!

Esimerkiksi Turun saaristossa on saaria enemmän kuin missään muualla maailmassa http://en.wikipedia.org/wiki/Archipelago_Sea. Saimaa on myös monimuotoisuudeltaan omaa luokkaansa. Siellä on rantaviivaa neliökilometriä kohden enemmän kuin missään muualla maailmassa http://en.wikipedia.org/wiki/Saimaa.