ALOITE AMPUMA-ASE MÄÄRÄYKSIIN

Aselakimuutos.net - nettiadressi

Adressi luovutetaan 15.10.2008 jälkeen ampuma-aselaista vastaavalle ministerille. Samassa yhteydessä adressin aloitteentekijä Jan Bade luovuttaa henkilökohtaisen 22 kaliberisen revolverinsa deaktivoituna.

Adressin allekirjoitus umpeutuu 15.10.2008 ja allekirjoitukset on nähtävillä 15.4.2009 asti (6 kk).
_____________________________________________________________________________

ALOITE AMPUMA-ASE MÄÄRÄYKSIIN 23.09.2008

Esitämme, että Suomen ampuma-aselakia uudistetaan seuraavasti.

Yksityishenkilöt, joiden työssä käsiase ei ole välttämätön, eivät sellaista saa pitää hallussaan ja ase tulee luovuttaa viranomaisille tai tehdä pysyvästi ampumakelvottomaksi. Tässä käsiaseella tarkoitetaan kaikkia aseita, joiden piipun pituus on alle 600 mm, ja jotka käyttävät voimanlähteenä räjähdysainetta.

Perustelut lain uudistukselle:

1. Pienikokoisten aseiden kuljettaminen ja käyttö on erittäin helppoa ja johtaa helposti väärinkäytöksiin.

2. Metsästys tässä aloitteessa tarkoitetulla käsiaseella on jo kielletty metsästyslaissa.

3. Tarkkuusammunta pistoolilla voidaan suorittaa haluttaessa yhtä tehokkaasti ja tarkkuutta vaatien paineilmakäyttöisellä ilma-aseella.

Tarkkuusammunnassa ei taulua tarvitse tappaa. Myös muilta osin ampumaurheilu on järjestettävissä ilman henkilökohtaisia käsiaseiden hallussapitoa.

Tällaisella lainmuutoksella saataisiin huomattava osa käsiaseista pois kansalaisten keskuudesta ja uskomme kansalaisten turvallisuuden parantuvan. Tämä on meidän kaikkien eduksi. Nykyaikaisessa yhteiskunnassa eivät yksityiset kansalaiset tarvitse pienikokoisia käsiaseita.

Kunnioittavasti

Jan Bade
Ammunnan harrastaja ja käsiaseen luvan omistaja
Kansainvälisen Nykyaikaisen 5-otteluliiton UIPM jäsen