Auta ruandalaista äitiä ja hänen tytärtään jäämään Suomeen

Tänään oli Turun katolisessa seurakunnassa (Pyhän Birgitan ja autuaan Hemmingin seurakunta) iloinen juhla: 11 lasta sai osallistua ensi kertaa ehtoollisenviettoon eli kommuunioon. Lapset osallistuivat silminnähtävän innostuneesti messunviettoon ja nauttien juhlastaan. Myös lapsista hän, ruandalainen 10-vuotias tyttö, joka on asunut Suomessa puolet elämästään.

Hän on tullut äitinsä kanssa Suomeen vuonna 2008. Käynyt Turussa alakoulua 4 ½ vuotta. Hänen koulumenestyksensä on ollut kiitettävää. Mutta suureen ja merkittävään juhlaan lankesi suomalaisen yhteiskunnan byrokraattisen ja empatiavajetta potevan virkakoneiston synkkä kalmanhajuinen varjo: Äiti, Alphonsine, on saanut maasta käännyttämismääräyksen Ruandaan, missä häntä odottaa vähintäänkin vankilatuomio - kenties hengenmenetys.

Lapsi saa viimeisimmän tietoni mukaan jäädä Suomeen. Ihmettelen tämän "ihanan" Lottovoitto-maan virkamiesten moraalia. TÄNÄÄN ON ÄITIENPÄIVÄ: Onko Äitienpäivä vain ihonväriltään suomalaisiksi tunnistettavien äitien juhlapäivä? Voisiko Suomessa toimivan Katolisen kirkon Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Sippo saada aikaan karkotusmääräyksen peruuttamisen?

Tiedän, että Turun Maarian seurakunnassa on ruandalaisperheelle annettu apua niin paljon kuin se on ollut mahdollista. Nyt on minun mielestäni Katolisenkin kirkon vuoro asettua puolustamaan ääntä vailla olevien jäsentensä oikeutta jäädä asumaan turvalliseen Suomeen. Turun Pyhän Birgitan ja autaan Hemmingin seurakunnalla on tämän ongelman rkaisussa oma merkittävä roolinsa. Minä olen vain riviseurakuntalainen, joka tänään äkkiä heräsin kyselemään, voinko mitään tehdä tässä asiassa. Nyt vetoan kaikkiin teihin turkulaiset katolilaiset. Annammeko byrokratian tuhota Suomesta turvapaikkaa etsineiden elämän. 10-vuotias tyttö ei ansaitse tulla suomalaisen kyynisyyden ja tunteettomuuden uhriksi - tuskin hänen äitinsäkään.

Kaikesta päätellen tyttö, josta nyt Suomen viranomaiset ovat tekemässä orpoa, on omalta osaltaan voimavara tulevaisuuden Suomessa, jos hän saa elää täällä yhdessä äitinsä kanssa. 10-vuotias lapsi elää käsitykseni mukaan yhtä kaikkein haavoittuvinta ikäkauttaan. Jos hänet nyt erotetaan äidistään, seeuraukset voivat olla arvaamattomat. Nyt tarvitaan meiltä kaikilta inhimillistä viisautta asian myönteisen ratkaisun aikaansaamiseksi.