Eläinten käyttö Botoxin testaamiseen pitäisi lopettaa kokonaan!

Ryppyjä silottava hoitotoimenpide, jossa käytetään botuliinitoksiinia, on muodissa ympäri maailman. Muutamassa vuodessa siitä on tullut varsinainen yleisömenestys – ja suosio kasvaa yhä entisestään. Botox on yksi kolmesta maailmalla käytettävästä botuliinitoksiinivalmisteesta.

Botuliinitoksiini on erittäin vaarallinen bakteerien erittämä hermomyrkky, joka estää hermojen ja lihasten välisen signaalinvälityksen. Kun sitä ruiskutetaan kasvolihaksiin, se lamauttaa lihakset, mistä seuraa ryppyjen tasoittuminen.

Sen lisäksi, että voi hyvällä syyllä kysyä, miksi ihmiset antavat ruiskuttaa vaarallista myrkkyä kasvoihinsa, tulee muistaa, että kyseessä on myös vakava eläinten hyvinvointiin liittyvä ongelma. Aineen vaarallisuuden takia jokaisen Botox-erän teho on testattava eläimillä.

Miten Botox testataan eläimillä?
Ainetta ruiskutetaan hiirten vatsaan, ja jokainen hiiriryhmä altistetaan eri määrälle Botoxia. Tarkoituksena on saada selville, mikä annostus tappaa täsmälleen puolet hiiristä. Tätä pidetään aineen tehon mittana. Menetelmää kutsutaan LD50-testiksi (LD50 = kuolettava annostus, joka tappaa 50 prosenttia eläimistä).
Hiiret altistetaan tuskallisille kokeille. Ne halvaantuvat ja kärsivät näköongelmista ja hengitysvaikeuksista. Kolmen tai neljän päivän kuluttua ne viimein kuolevat tukehtumalla.

Arviolta 100 hiirtä käytetään jokaisen Botuliinitoksiinituote-erän testaamisessa (2), mikä maailmanlaajuisesti tarkoittaa 100 000 – 300 000 eläintä joka vuosi, ja määrä on nousussa

Mielestäni eläimet eivät saa kärsiä ihmisten turhamaisuudesta!