Bussiliikenne takaisin kesäksi Kiikalaan

BUSSILIIKENNE TAKAISIN KESÄKSI KIIKALAAN

Kiikala kuuluu Saloon, mutta kuitenkaan Salon keskustaan ei ole autottoman mahdollista päästä kesällä, olit sitten työtön, työssäkäyvä, kesätyössä, opiskelija, harrastuksiin menossa tai muuten vain menossa asioimaan Salon keskustan palveluihin.
Bussiliikenne Salon keskustaan loppuu kesäksi. 31.5.2015 jonka  jälkeen ei esim. Kiikalasta ole autottoman minkäänlaista mahdollisuutta kulkea Saloon. Omalta puoleltani tämä vaikeuttaa radikaalisti elämääni, sillä olen pienituloinen yksinasuva aikuisopiskelija joka opiskelee/työharjoittelee myös kesäisin. Itselläni ei ole mahdollisuutta matkata 13km päähän pikavuoropysäkille, maksaa kuukausi lipun lisäksi pikavuoro maksua per / suunta. Kulkeminen tällä tavalla ei onnistu minulta rahallisesti eikä ajallisesti.
Samassa tilanteessa on varmasti muitakin. Harvalla työssäkäyvällä on mahdollista pitää koko kesää n. 2,5 kk lomaa. Etenkään kun varmistus bussiliikenteen loppumisesta tuli tietoon vasta n. 1,5 viikkoa ennen bussivuorojen loppumisesta.
Vielä tiistaina 19.5.2015 käydessäni matkahuollosta asiaa tiedustelemassa kerrottiin, että päätös kesäajan bussiliikenteestä ei ollut tullut. Vasta torstaina 21.5.2015 tuli tieto että bussiliikennettä ei ole Kiikalasta. Ihmettelen suuresti että asiasta ei ole missään julkisesti tiedoitettu. Minä esim. en olisi ollut ollenkaan tietoinen että tälläistä asiaa ollaan käsittelemässä, ellei eräs kanssamatkustaja olisi bussikuskilta asiaa kysynyt.

Näin lyhyellä varoitusajalla on vaikea alkaa keksimään varasuunitelmaa. Olen itse solminut opiskelupaikan syyskuussa 2014 luottaen että bussiliikenne toimii myös seuraavana kesänä. Toki ymmärrettävissä on, että kouluvuorot eivät kulje. Yksi aamuvuoro saloon ja 1-2 vuoroa takaisin Kiikalaan helpottaisi varmasti monenkin elämää.
Bussivuorojen loppuminen koskettaa useita. Kesätyöpaikat solmitaan kuukausia ennen kesää ja moni nuori joutuu varmasti pähkäilemään millä pääsee solmittuuun ja haluttuun työsuhteeseen lisäansioita tienaamaan. On työssäkäyvät ketkä eivät voi olla poissa töistä tai pitää lomaa. Aikuisopiskelijat jotka useimmiten opiskelevat myös kesäisin. Työttömät että työssäkäyvät ketkä haluavat päästä Salon palveluiden luokse myös kesäisin. Kiikalan kirkonkylässä palveluinamme toimii terveyskeskus, kampaamo, Kahvila-ravintola, kirjasto, ruokakauppa Sale ja apteekki. Viimevuonna Kiikalan terveysasema oli suljettu 23.6.-3.8.2014, mikäli sama on tänäkin vuonna, niin kesällä ei kannata autottoman sairastella. Kirjasto on auki Kiikalassa kaksi kertaa viikossa.

Monilla saattaa olla myös harratuksia salon keskustassa jonne pitäisi päästä kulkemaan. Myös salossa asuvien ystävien ja sukulaisten luokse vierailulle meno on nyt mahdotonta. Nyt kun nuorillakin on viimein kesäloma, ovat he loukussa täällä Kiikalassa, poissa Salon tarjoamien tapahtumien ja palveluiden ääreltä. Kaverin kanssa ei mennä kesällä esim. elokuviin Kiikalasta. Kesätorille ei ole kenelläkään menemistä täältä, mikäli sinulla ei ole autoa. Toki nuorien suhteen on olemassa mopoja ja mopoautoja ja vaihtoehtona vanhempien kyyditseminen. Mutta kulkeminen mopolla Saloon tuo lisäkuluja talouteen. Vanhemmat ovat mahdollisesti yli puolet nuorten kesälomista töissä, eikä kyyditseminen täten onnistu aina päivisin, eikä välttämättä enään sitten iltaisinkaan.

Ilman bussiliikennettä autoton on Kiikalassa kirjaimellisesti loukussa.Täällä ole juurikaan virkistys/elämys/harrastus mahdollisuuksia, torikahviloista ja elokuvateattereista puhumattakaan. Myös lääkärit, matkahuolto, pankkikonttorit, työvoimatoimisto, sosiaalitoimisto, suuremmat ruokakaupat, vaatekaupat, huonekaluliikkeet ym. sijaitsevat Salossa. Niihin me autottomat pääsemme siis taas asioimaan elokuussa.

Minun on ainakin vaikea pitää itseäni salolaisena, kun minulta evättään pääsy saloon ja sen palveluihin yli kahdeksi kuukaudeksi ja jouduin bussiliikenteen loppumisen vuoksi kieltäytymään töistä. Minusta on väärin että palveluita aletaan pikkuhiljaa vähentämään pieniltä kunnilta ja sitten myös kulkemismahdollisuus palveluiden luokse.
Mikäli olet samaa mieltä, että bussiliikenne tulisi saada takaisin kesäksi, kirjoita nimesi adressiin. Jokainen nimi on tärkeä ja ilmoita adressista myös tuttavillesi jotta saamme mahdollisimman monta nimeä.
Mikäli nimiä saadaan tarpeeksi kokoon, toimitetaan adressi Salon kaupungille.

LISÄTTY 26.5.2015 klo 21.53

Adressin linkkiä saa jakaa vapaasti, jotta se saa tarpeeksi huomiota.

Mikäli bussiliikennettä ei onnistuta muuttamaan täksi kesäksi, pidetää adressi avoinna pidempään jotta vältyttäisiin ensi vuonna vastaavanlaiselta ongelmalta.