Edward Snowdenille turvapaikka Suomesta

Edward Snowdenille tulee myöntää turvapaikka Suomesta.

Edward Joseph Snowden on yhdysvaltalainen teknikko, joka nousi kesäkuussa 2013 julkisuuteen paljastettuaan Yhdysvaltain tiedustelupalvelun huippusalaisen PRISM-tiedusteluohjelman. Snowden työskenteli Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelu CIA:lle sekä kansalliselle turvallisuuspalvelu NSA:lle.

Snowden luovutti The Guardian ja The Washington Post -lehdille NSA:n salaiseksi luokiteltua tietoa, joissa käsiteltiin erityisesti maailmanlaajuisesti toimivaa PRISM-ohjelmaa, joka kerää salaa muun muassa ihmisten puhelutietoja. Tietovuoto aiheutti suuren poliittisen skandaalin. Juuri ennen tietojen julkistamista Snowden matkusti kotipaikastaan Havaijilta Hongkongiin, koska hän uskoo olevansa Hongkongissa parhaiten turvassa yhdysvaltalaisilta viranomaisilta?

Snowden hakee turvapaikkaa Suomesta ja yhteensä ainakin 21 maasta. Kirjoita nimesi adressiin, että Snowdenille tulee myöntää turvapaikka Suomesta.