"EI" Helsinki-Tallinna -tunnelille

Me allekirjoittaneet vaadimme Helsinki-Tallinna -tunnelihankkeen selvityksen lopettamista. Sen sijaan esitämme, että uusi hallitus keskittyy Suomen rajojen sisäpuolisen joukkoliikenteen parantamiseen muuallakin kuin ruuhka-Suomessa. Maalla on puhdasta ja mukavaa.

Yle-uutisten mukaan "Seuraava askel olisi perustaa (tunneli)hankkeelle suunnitteluorganisaatio, joka alkaisi suunnitella varsinaisen selvityksen tekemistä. Tämä vaatii kuitenkin poliittista tahtoa. Luulen että ei ole realistista olettaa, että poliittista tahtotilaa olisi mahdollista saavuttaa ainakaan ennen vaaleja, sanoo erityisasiantuntija Tapaninen."

Yle-uutisten tietojen mukaan Helsinki-Tallinna -tunnelin "hinta-arvioksi esiselvitys arvioi 9–13 miljardia euroa. Jotta hanke saataisiin kannattavaksi 35–40 vuoden lainan takaisinmaksuajalla, hankkeen pitäisi saada julkista tukea 40–50 prosenttia kustannuksista". (http://yle.fi/uutiset/esiselvitys_rautatietunneli_helsingin_ja_tallinnan_valille_kannattaisi/7796959)

Julkinen tuki tarkoittanee viime kädessä veronmaksajia.

Meillä allekirjoittaneilla ei tarvitse olla kattavaa tietoa eikä yksityiskohtaista esitystä siitä, minkälaisia bussi- ja/tai junavuoroja tarvitaan Suomen harvaan asutuilla seuduilla eli pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Uuden eduskunnan tehtävä on asettaa sitä varten selvitystyöryhmä.

Palautetta joukkoliikenteen kehitystarvetta varten uusi eduskunta saa kattavimmin kaikilta Suomen kunnanhallituksilta, jotka voivat omalla alueellaan toteuttaa kansalaiskyselyn kipeimmin tarvittavista joukkoliikenneyhteyksistä.

Riittävät bussi- ja junavuorot maaseudulla palvelevat paitsi jokaisen kansalaisen oikeutta vapaaseen liikkumiseen, myös talouselämän vireyttä ja elinvoimaa seuduilla, joista toimivat juna-asemat ja bussiyhteydet on "kannattamattomina" lakkautettu.

Meidän allekirjoittaneiden mielestä Suomella ei ole varaa tehdä "kannattamattomaksi" lähes koko sitä maapinta-alaansa (noin kolme neljäsosaa), joka jää ruuhka-Suomen ulkopuolelle.

Joukkoliikenteen ekologiset hyödyt on todistettu monissa selvityksissä. Toimiva joukkoliikenne palvelisi myös työurien pidentämisen ja laajan työllistymisen tavoitetta, kun "syrjäseuduilta" pääsisi jotenkin töihin. Nykyisten sosiaali- ja terveyspalvelujen (omatoimisuus, sote-alueet) suuntauksessa joukkoliikenne on välttämätön.

Tämä adressi allekirjoituksineen luovutetaan uudelle liikenneministerille mahdollisimman pian eduskuntavaalien 2015 hallituksen muodostumisen jälkeen.

Keuruulla 21.2.2015

Eeva Jyrinki, journalisti