Ei kulkuporttia Alfan liikuntakeskukseen

Turun kaupungin liikuntalautakunta on liikuntapalvelujohtaja Arto Sinkkosen esityksestä 17.6. päätynyt ratkaisuun, joka tulee ajamaan alas monien seurojen toimintaa, vähentämään aikuisten liikuntatunteja ja merkittävästi hankaloittamaan junioritoimintaa.

Kyse on liikuntakeskus Alfaan asennettavasta rannekkeella aukeavasta kulkuportista, josta kaupunki on päättänyt täysin tilan käyttäjien tahdon vastaisesti ja eri lajien harjoituskulttuuriin kunnolla tutustumatta.

Kyse on paitsi räikeästä demokraattisen päätöksenteon laiminlyönnistä, myös merkittävästä käytännön toiminnan hankaloittamisesta, mistä kärsivät kaikki Alfassa harjoittelevat lajiryhmät: liikuntatoimen edustajan ohjeistuksen mukaan valmentajat/ohjaajat hakisivat jatkossa alle 15-vuotiaat harrastajat ryhmissä portilta. Pahimmillaan portille voi osua siis satakin eri lajien junioria vanhempineen yhtä aikaa. Julkisen liikenteen tai vanhempien työvuorojen takia vähänkin myöhästyvä juniori ei pääsisi jatkossa ollenkaan harjoituksiin.

Monissa seuroissa harjoittelee myös 2-5-vuotiaita lapsia, jotka tarvitsevat vanhempansa auttamaan pukemisessa ja vessassa käymisessä. Valmentajien ja ohjaajien ei voi edellyttää  huolehtivan edellä mainituista huoltotoimenpiteistä.

Portin käytöstä kaupunki veloittaa aikuisilta 1,5 €/käyntikerta, mikä tekee 4 kertaa viikossa harjoittelevalle aikuiselle lähes 300 euron laskun vuodessa, mikäli harjoitusviikkoja on viitisenkymmentä. Tämän lisäksi seurojen on taloutensa ylläpitämiseksi perittävä harjoitusmaksu, sillä mm. kilpailujen ja leirien järjestäminen ei hoidu vain talkoohengellä.

Kertamaksuperusteinen rahastus paitsi vaikeuttaa seuratoimintaa, myös sakottaa erityisesti aktiivisimpia liikkujia, eikä kannusta ainakaan lisäämään liikunnan määrää. Huipulle tähtäävä urheilija taas tarvitsee useita lajiharjoituksia viikossa pärjätäkseen ”edes” SM-tasolla.Voikin miettiä, että tukeeko porttipäätös kaupungin imagoa urheiluun positiivisesti suhtautuvana tahona?

Kulkuportin puolesta Liikuntalautakunnassa äänestivät Juuso Kallio, Ville Lintunen, Janina Andersson, Joni Lähteenmäki, Pekka Rautee, Liisa Norontaus, Tini Vehviläinen ja Tuomas Viljamaa. Alfan hallitoimikunta oli lähettänyt koko Liikuntalautakunnalle kaikkien seurojen allekirjoittaman perustellun kirjelmän siitä, miksi porttia ei tulisi rakentaa. Siinä lautakunta kutsuttiin tutustumaan tilanteeseen paikan päälle ennen päätöstä.

Lajiryhmistä kamppailulajit (15 seuraa) siirtyivät Alfaan vuoden vaihteessa. Seurojen edustajat tekivät talkootyötä tilojen rakentamisessa yli 250 henkilötyöpäivän verran. Kaupungin puolelta ei edes vihjaistu tulevasta kulkuportti-hankkeesta, joka olisi todennäköisesti vaikuttanut muuttopäätökseen tavalla tai toisella. Kulkuportista alettiin puhua keväällä 2014, ja seuraava aste olikin se, että ”portti tulee joka tapauksessa (elokuussa 2014), eikä asiasta keskustella”. Tämä lausunto esitettiin jo ennen Liikuntalautakunnan päätöstä. Lajit ovat toistaiseksi hoitaneet vuorojen jakamisen keskenään, ja kaupunki on saanut ilman lisätyötä kerätä tuoton 10 euroa/tatamialue/tunti. Uuden systeemin myötä perusharjoitusten tilavuokra jää pois, eivätkä kaupungin tulot lisäänny kamppailulajienkaan osalta.

Kaikki liikuntakeskus Alfassa harjoittelevat seurat vastustavat ehdottomasti kulkuportin asennusta.

Allekirjoittamalla adressin tuet harrastajien oikeutta demokraattiseen päätöksentekoon.

Liikuntakeskus Alfan hallitoimikunta

Alfassa harjoittelevat seurat:

Kamppailulajit

Aikido:

Aikido Dojo Turku ry.

Turun Yamatokai ry.

Han Moo Do:

Turun Han Moo Do ry.

Judo:

Gladiator Turku Judo-Samboseura ry.

Shisei ry.

Turun judoseura ry.

Karate:

Karate-do Shotokai – Ken Sei Kan ry.

Kyokushin Karate – Kyokushinkarate Turku Finland ry.

Kung fu/Wushu:

Choy Lee Fut – Choy Lee Fut Kung Fu Turku ry.

Shaolin Kung Fu - Turun Wushu Kungfu Seura ry.

Tang Lang - Turun Tang Lang Quan

Sambo:

Gladiator Turku Judo-Samboseura ry.

Sin Moo Hapkido:

Turun Hapkidoseura ry.

Taekwondo:

Turun Taekwondo ry.

Taido:

Turun Taidoseura ry.

Akrobatia:

Idrottsklubben Academia, IKA r.f.

Nyrkkeily

Turun Kontaktikarateseura