Ei louhosta Linnusperään - Nej till stenkross i Linnusperä

Vastustamme kiviaineksen louhintaa ja asfalttiasemaa Trappbergenin kallioalueelle Kokkolaan

Vastustamme mitä ankarimmin Kokkolan kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunnan päätöstä koskien Morenia Oy:n maa-aines- ja ympäristölupaa kiviaineksen louhimiseen ja murskaamiseen, asfaltin murskaamiseen sekä jäteasfaltin käsittelyyn alueella Juckus RN:o 28:5.

Morenia Oy:n toiminta tuo tullessaan voimakkaan melutason, maapinnan järistyksiä sekä rasitusta kivipölystä ja huomattavasti lisääntynyttä raskasliikennettä alueella Linnusperä – Kaustari – Kirilahti. Kokkolan kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunta on asettanut sekä asukkaiden, että eläinten terveyden ja turvallisuuden uhatuksi Trappbergeniä ympäröivällä alueella! Suunniteltu kaivostoiminta vaikuttaa lisäksi negatiivisesti alueen kiinteistöjen arvon kehittymiseen.

Koemme vahvaa epäluottamusta valmistelutyötä kohtaan, jonka kaupungin rakennus- ja ympäristöviranomaiset ovat suorittaneet. Sekä valmistelija, että päätöksentekijät ovat asiassa kokonaan jättäneet huomioimatta ne tuhoisat vaikutukset, jotka Morenia Oy:n toiminnalla on ympäristölle. Me olemme myös hyvin kriittisiä sille, miten ala-arvoisesti tiedottaminen ja kuulemisprosessi on hoidettu tässä asiassa.

Kehotamme Kokkolan kaupungin rakennus- ja ympäristölautakuntaa mitä pikimmin toimimaan siten, että päätökset kumotaan, jotta ympäristö ei tuhoutuisi ja ihmisten kotirauha sekä mahdollisuudet elinkeinon harjoittamiseen säilyisivät Linnusperän – Kaustarin – Kirilahden alueella.

Vi motsätter oss stenbrytning och asfalthantering på Trappbergen i Karleby

Vi motsätter oss bestämt det beslut Karleby stads byggnads- och miljönämnd tagit gällande Morenia Oy:s marktäkts- och miljötillstånd för verksamhet som innefattar brytning av stenmaterial, krossning, asfaltkrossning samt anrikning av återanvänd asfalt på området Juckus RN:o 28:5.

Morenia Oy:s verksamhet medför hög bullernivå, markskakningar, besvär från stendamm och kraftigt ökad tungtrafik i Linnusperä – Kaustar - Kirilax. Karleby stads byggnads- och miljönämnd har satt såväl invånarnas som djurens hälsa och trygghet på spel i området kring Trappbergen! Den planerade verksamheten påverkar ytterligare utvecklingen av fastigheternas värde negativt.

Vi upplever ett starkt misstroende för det beredningsarbete som gjorts av stadens byggnads- och miljöförvaltning. Såväl handläggaren som beslutsfattarna i ärendet har totalt ignorerat de förödande effekterna som Morenia Oy:s verksamhet kommer att ha på omgivningen. Vi är också kritiska till hur undermålig informationen och hörandeprocessen varit i ärendet.

Vi uppmanar att Karleby stads byggnads- och miljönämnd i brådskande ordning verkar för att besluten upphävs, för att inte förstöra miljön och människornas hemfrid samt möjligheter till näringsverksamhet i Linnusperä – Kaustar – Kirilax.

Kuvassa näkyvä metsän reuna ja siinä oleva sähköaita on n 20-30 metriä louhoskuopasta, eli luomulehmät laiduntaisivat ja poikisivat räjähdystyömään naapureina, kivipölyn seassa, ja joisivat vettä purosta, johon ympäristölautakunta on luvannut louhosyhtiön päästää ylijäämävedet sekä louhimisesta, että vanhan asfaltin uusiokäytöstä. On myös odotettavissa, että vedenpäästöalue tulvii, eli laidunmaa muuttuu vesialtaaksi.

Skogsbrynet som syns på bilden, och elstängslet där, gränsar till stenkrossen, dvs. ekokorna skulle beta och tidvis också kalva 20-30 meter från spränggropen i stendamm med sprängarbete intill. Miljömyndigheterna har dessutom givit tillstånd åt stenkrossföretaget att släppa överflödsvatten från krossarbetet och asfaltanrikningen längs diken ner i bäcken varifrån korna dricker tidvis. Det är också väntat att vattensläppet orsakar översvämmningar, dvs. betesåkern blir till en bassäng.

Kylällä liikkuu myös paperilista lähipäivinä, ja pyydämme, että kukin allekirjoittaa vain yhteen listaan tämä asian puolesta.

Vi kommer att gå runt med en papperslista i området, och vi hoppas att var och en endast skriver på en gång för det här ärendet.

Pauliina Holmqvist    Ota yhteyttä adressin tekijään