Ei äänikynnykselle

Adressi on saavuttanut tavoitteensa ja herättänyt eri puolilla runsasta keskustelua. Adressi toimitetaan oikeusministerillemme. Kiitoksia kaikille allekirjoittaneille!

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Suomeen luodaan mahdollisimman demokraattinen vaalitapa, ilman demokratian vastaisia keinotekoisia äänikynnyksiä.

Suomeen ollaan ajamassa vaalitapaa, jossa olisi 4% äänikynnys. Tämä vaikeuttaisi huomattavasti uusien puolueiden pääsyä eduskuntaan. Lisäksi nykyisten eduskunnassa olevien pienempien puolueiden jatko vaarantuisi (Kristillisdemokraatit, Perussuomalaiset, Ruotsalainen kansanpuolue).

Suomeen on saatava vaalitapa jossa 0,5% kannatuksella puolue saisi yhden paikan. Jotta mahdollisimman oikeaan demokratiaan päästäisiin, on koko maa asetettava yhdeksi vaalipiiriksi, koska useammat vaalipiirit tuovat äänikynnyksiä. Tämä 0,5% on ainoa oikea luonnollinen äänikynnys, koska edustajapaikkoja on 200. Oikea paikkamäärä on helppo laskea kertomalla 200 puolueen saamalla kannatusprosentilla.

Esimerkiksi Keskusta sai 2007 vaaleissa 23,1% kannatuksen mikä oikeuttaa 46,2 paikkaan eli pyöristettynä 46 paikkaan. Kuitenkin Keskustalla on 51 paikkaa eli 5 ylimääräistä paikkaa. Ihmiset ovat äänestäneet joitain muita puolueita ja saaneet keskustalaisia. Demokratian toteutuminen maassamme on siis yhä kaukana.

Parasta 0,5% äänikynnyksessä olisi se, että ihmiset saisivat eduskuntaan juuri ne ihmiset, joita he ovat sinne äänestäneet, toisin kuin on epädemokraattisessa nykyjärjestelmässä ja mahdollisessa uudessa 4% äänikynnysmallissa.

Jotta kansalaisten usko politiikkaan palautuisi, vaatii se selkeitä parannuksia demokratiamme tilassa. Äänikynnyksien poistaminen antaa jokaiselle äänestäjälle huomattavasti paremman mahdollisuuden vaikuttaa siihen, ketkä maassamme päättävät asioistamme. Nyt on mahdollisuus vaikuttaa maamme demokratian tulevaisuuteen.

Pyrin toimittamaan adressin vaalijärjestelmää uudistavalle toimikunnalle.