Englanti tulee säilyttää A1 kielenä Loviisassa

Me allekirjoittaneet haluamme, että jatkossakin Loviisassa suomenkielisten lasten ensimmäisenä kielivalintana on A1 englanti ja että A2 ruotsia voi opiskella vapaaehtoisesti neljänneltä luokalta alkaen tai B1 kielenä kuudennelta luokalta alkaen uuden opetussuunnitelman mukaisesti.

Sivistyslautakunta on 25.11.2015 kokouksessaan esittänyt kannanottonaan jatkovalmistelua varten, että:

-          suomenkielisen opetuksen ensimmäinen vieras kieli on ruotsi (A1)

Englantia opiskellaan vapaaehtoisesti A2 englantina neljänneltä luokalta alkaen tai pakollisena B1 kielenä kuudennelta luokalta alkaen.

Me allekirjoittaneet vastustamme tätä muutosta vaihtaa A1 englanti A1 ruotsinkieleen.

Lisäperusteluja:

Kansainvälisessä ja digitalisoituvassa yhteiskunnassa englanninkielen merkitys on kasvanut entisestään. Miten taataan riittävän hyvä englannin osaaminen elämää ja jatko-opintoja ajatellen? A1 kielenä englantiin saadaan 16 tuntia peruskoulussa ja A2 kielenä vain 12 tuntia. Englannin kieli jää väistämättä heikommaksi A2 kielenä. B1 kielenä englantia on minimissään vain 6 tuntia.

Muuttaminen Loviisaan tai Loviisasta muualle aiheuttaa todennäköisesti kielivalinnan takia hankaluuksia lapselle, mikäli kieliohjelma on erilainen uudessa koulussa. Lapinjärven kunnasta tai Pyhtäältä tulevien oppilaiden määrä tulee vähenemään kielivalintojen vuoksi. Kielivalinta vaarantaa myös suomenkielisen lukion säilymisen Loviisassa.

Miten taataan, että A1 ruotsin opetus olisi riittävän laadukasta? Osalla luokanopettajista on englanninkielen erikoistumista, harvalla ruotsin. Kahden kielen aloittaminen alakoulussa peräkkäisillä luokilla on osalle lapsista liian vaativaa. Eniten kärsivät oppilaat, joilla on vaikeuksia oppimisessa.