Estenomikoulutus säilytettävä Turussa

Turun ammattikorkeakoulu on esittänyt Opetus- ja kulttuuriministeriön suositusten vastaisesti kauneudenhoitoalan koulutusohjelman lakkauttamista Turussa. Koulutuksesta valmistuu estenomeja (AMK). Ammattikorkeakoulun esitys on kuitenkin vahvasti ristiriidassa niin alan työvoimatarpeen kuin koulutuspoliittistenkin linjausten kanssa.

Estenomin (AMK) koulutusta järjestetään suomenkielisenä Turun ammattikorkeakoulun lisäksi vain Laurea ammattikorkeakoulussa Vantaalla. Koulutusohjelma on vetovoimaisuuden ja valmistuneiden työllistymisen näkökulmista menestynyt erinomaisesti. Ensisijaisia hakijoita aloituspaikkoja kohden on kymmenkertainen määrä ja estenomien työllistymisprosentti oli vuosina 2007-2010 valmistuneiden osalta 90%.

Nyt alue on menettämässä palvelukulttuurista ydintään vähentämällä aloitus- ja koulutuspaikkoja merkittävällä, kasvavalla ja työllistävällä kauneuden- ja hyvinvoinnin toimialalla.