Gåsgrundetin saunan purkupäätös peruttava!

Espoon omistamalla Gåsgrunet:n saarella sijaitseva, erittäin suosittu, kaikille avoin ja ilmainen yleinen sauna uhataan purkaa!

PYYDÄMME ALLEKIRJOITUSTA KAIKILTA JOTKA OVAT SAUNASSA SAUNONEET JA/TAI KOKEVAT SEN SAUNOMISTARKOITUKSEEN SOVELTUVAKSI JA TURVALLISEKSI SEKÄ HALUAVAT SÄILYTTÄÄ SAUNAN KÄVIJÖIDEN KÄYTÖSSÄ TULEVAISUUDESSAKIN!

Me allekirjoittaneet vastustamme purkupäätöstä ja vaadimme asian uudelleen käsittelyä sekä tosiseikkojen perusteellista selvitystä!

Saunaa käytetään kesäaikaan päivittän, yhden arvion mukaan yli 1000 henkilöä saunoo siinä kauden aikana ja saunomiskertoja kertyy kauden aikana yli 4000 kappaletta. Yhä enemmän paikalle löytää myös ulkomaisia saunojia.
Sauna on merkittävä imagonluoja Espoolle. Niin vesibussi kuin yksityisveneet tuovat ihmisiä paikalle yksittäin, kaksittain ja perheittäin niin että saari on valittu saunan perusteella. Jopa talvisin jäätilanteen niin salliessa, saunomassa käydään hiihtäen.

Kaupunki on purkuperusteena käyttänyt saunan (ja saaren muiden tilojen) huonokuntoisuutta ja kaupungin priorisointia kohteiden kunnossapidossa. Alla lainaus pöytäkirjasta:

Espoon kaupungin Liikunta- ja nuorisotoimen tulosyksikön päätöspöytäkirja 13.1.2015:

"Liikuntapalveluiden hallussa olevat, saaristossa sijaitsevat tilat ovat vuosien kuluessa vähentyneet. Jäljelle ovat jääneet vain palvelun ja valvonnan kannalta kaikkein tarpeellisimmat tilat. Muut tilat ovat aikaisemmin joko ulkoistettu yrittäjille tai ne ovat jääneet tarpeettomina ”kylmiksi”, ilman vastuullista pääkäyttäjää. Kun vastuutahoa tilojen kunnossapidosta ei ole ollut, ne on hiljalleen hajonneet tai hajotettu. Saariston kunnossapito vaatii erityisosaamista ja -kalustoa eikä sellaista ole kuin liikuntapalveluilla. Siksi on luonnollista, että kunnossapito- ja huolenpitovastuu ovat Liikuntapalveluiden merellisessä yksikössä."

Kohdassa Gåsgrundet todetaan että:

"Saaressa on kolme rakennusta, jotka ovat kaikki erittäin huonossa kunnossa.

Yksi rakennuksista oli aiemmin saaressa työskennelleen valvojan
valvontatilana. Yksi rakennuksista on sauna, joka on avoin kaikille.

Koska rakennukset eivät ole kenenkään vastuulla, ne rapistuvat ja niiden purkamista tuleekin harkita."

Käyttäjien perustelut asian selvittämiseksi:

Purkupäätös ja (mahdollinen) katselmus saaressa on tehty yksipuolisesti, ilman käyttäjien ja vapaaehtoisen kunnostusporukan kuulemista. Päätöksen perustelut ovat yksioikoiset eikä siinä ole huomioitu millään tavalla saaren kävijöitä, turisteja tai saunan  käyttöasteita ja sitä kautta saunan keskeistä asemaa Espoon ulkoilusaarten kävijöiden keskuudessa. Lisäksi rakennuksen jo tapahtunut kunnostus on täysin sivuutettu.

Saaressa käy erittäin vakiintunut veneilijäkunta, jotka kunnostavat saunaa jatkuvasti!

Muunmuassa seuraavaa tehty:

Lauteet 2014
Piipun uudelleenmuuraus 2014
Uudet pleksi-ikkunat 2014
Lattiarallien uusinta 2015
Kiuas 2015, 2014 ja 2013
Rakennuksen ulkopuolinen Valtti-kyllästys 2015
Piharallien uusinta ja puutarhatuolien maalaus 2015

Ylläpito toimii talkoilla ilman minkäänlaista rahankeräystä keneltäkään. Eikä kaupungin tarvitse osallistua
kustannuksiin.

Sauna ei ole liian huonossa kunnossa, ei rapistunut eikä vaarallinen! Yhtäkään tapaturmaa ei saunan tiloissa ole huonokuntoisuuden takia kuultu tapahtuneen.

Saaren vakiintuneet kävijät ovat valmiita keskustelemaan kunnostusvastuun virallisesta siirrosta tai muista tavoista, joilla saisimme säilytettyä saunan vielä vuosia kaikkien käytössä!

Mia Siemann, vakioveneilijöiden puolesta    Ota yhteyttä adressin tekijään