Gazan ja Palestiinan Kansan Puolesta!

Vaadimme kansanmurhan lopettamista!

Pitkään jatkuneen Gazan saarron jälkeen, jonka seurauksena ennen joulua 2008 uutisoitiin Gazan asukkaiden joutuvan syömään tunkioilta ruokaa, jopa ruohoa elääkseen... (1*) Käynnistyi valtava sotilasoperaatio "Cast Lead!"

Israel toteuttaa näinä päivinä äärimmäisen raakaa politiikkaa Gazassa ja palestiinalaisalueilla. Israelin armeijan antamien tietojen mukaan jo 18 kuukautta Israelin armeija on valmistautunut valtaamaan Gazan alueen, (2*) joten käynnissä oleva operaatio on suunniteltu aikoja sitten alkavaksi ja omasta toimestaan 4.11. 2008 Israel käytännössä lopetti tulitauon Gazassa tappaen 5, haavoittaen useita.(3*)

Israelin pommitus ja hyökkäys on osoittautunut äärimmäisen julmaksi koko Gazan alueella asuvaa 1,5 miljoonaa siviiliväestöä kohtaan. Tätä adressia avatessa kuolonuhrien määrä on noussut 570 kuolleeseen, haavoittuneita on useita tuhansia. 30% uhreista on lapsia. 13 000 ihmistä on kodittomana ympäri Gazaa. Pommitukset ovat kohdistuneet mm. kouluihin, moskeijoihin, sairaalaan, hallintorakennuksiin ja poliisilaitoksiin. Israel käyttää tykistöä, ilmapommituksia tiiviisti asutuilla alueilla.

Israelin epäillään käyttävän kansainvälisien lakien vastaisia Uranium DU ammuksia, fosforiräjähteitä, rypäleaseita, sekä huipputehokkaita uusia räjähteitä siviilialueilla, antamatta siviiliväestölle mitään mahdollisuutta paeta taistelujen tieltä. Kansainvälisiä avustuksia ei päästetä alueelle, humanitäärinen tilanne on 10 päivää kestäneiden pommitusten jälkeen katastrofaalinen. Vesi-, sähkö-, lääkintä- ja polttoainejakelu on poikki, sairaalat ovat ylikuumenevien generaattoreiden varassa.

Kansainvälisiä tarkkailijoita, eikä lehdistöä päästetä paikalle. Paikalla olevia toimittajia vastaan on hyökätty annetuista sijaintitiedoista huolimatta. Israel on toistuvasti kohdistanut tuhoisia iskuja YKn alaisuudessa toimiviin kohteisiin; kouluihin ja avustuskuljetuksiin. 8.1. YK päätti keskeyttää avustustoiminnan, koska se on liian vaarallista Israelin armeijan toimien vuoksi. Israelin armeijaa epäillään jo useista sotarikoksista.

Palestiinalaisia uhreja 13 päivää operaation alusta; (lähde Gazan sairaalat)
783 Kuollutta, joista lapsia yli 200, naisia yli 100
3300 Haavoittunutta
n. 50% uhreista arvellaan olevan siviilejä

Tuomitsemme Israelin toimet ja vaadimme sotilasoperaatioiden keskeyttämistä, neuvottelujen käynnistämistä osapuolten kesken ja tulitauon saattamista voimaan! Vaadimme myös pikaisia rauhanneuvotteluja ja toivomme kaikkia osapuolia tyydyttävän pysyvän ratkaisun löytämistä kiistellyille alueille.

Huom! Emme puolusta, emmekä tue Hamasin toimia tai hyökkäyksiä Israelin siviiliväestöä kohtaan.

Tämä adressi jätetään sopivasssa tilanteessa Israelin edustajille Suomessa.

"Enough Is Enough!"

1* http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article5338014.ece
2* http://www.informationclearinghouse.info/article21637.htm
3* http://www.foreignpolicyjournal.com/articles/2009/01/03/hammond_top-5-lies-about-israels-assault-on-gaza.html