HAAMUVELKA - 1,20 € jää vaikka maksat velan, Ainakin Intrun Justitia perii sen, joten 31,20 euroa li

KANSALAISALOITE
Perintäyhtiöiden törkeydet (velkojat) kuriin ja asiallisuuteen

Nykynuoret ovat varomattomuuttaan ja yleisen elintason heikennyttyä, joko pakosta tai houkutuksesta johtuen ajautuneet, jopa elämän seisauttavaan velkakierteeseen. Tosin rahat saattaa hetkittäin loppua vaikka sinultakin.

Kansalaisaloitteen vetäjät Heikki Suomalainen Rovaniemeltä ja Hannu Harju Vantaalta sekä aloite on voimassa, kunnes eduskunta on vahvistanut laiksi tämän suuntaisen ja ehkä paremman aloitteen. Tämä on vähäinen apu, jotta tunnolliset opiskelut eivät uhkaa keskeytyä, tai työnsä virtuoosi voi jatkaa työtä vaipumatta toivottomuuteen.

1. Velkojan on ilmoitettava päivä milloin velka siirtyy perintäyhtiölle, sekä perintäyhtiön on nykyinen laki huomioiden kysyttävä asiakkaalta syytä velkojen mahdolliseen riitautumiseen tai velallisen syy velasta suoriutumiseen kerta laskulla. Velalliselle on myös ilmoitettava mahdolliset muut vaihtoehdot, kuten velka sovittelu jne.
2. Ilmoitettua olevansa kykenemätön suoriutumaan velasta ja jos velka on velallisen mahdolliseen tulevaisuuden tulotasoon olematon tai kohtuullinen maksettavaksi, niin velalle on haettava valtion takaus ja yleistä korkotasoa pienempi korko sekä soviteltavissa oleva pitempi maksuaika.
3. Tällainen apu ei saa olla liian seikkaperäiseen selvitykseen johtava, sillä sen takaus-suosituksen voi antaa esim. koulutettu riippumaton sosiaalivirkailija. Virkailijalla ei tule olla muita isäntiä, kuten valtion ja kuntien viranhaltijat ohjeistuksineen, vaan ainoastaan laki, sekä keinot tietoturvan takaamiseksi..

SEURAAVASSA Asiassa ei ole noudatettu hyvän perintätavan sisältöä, § pakottavuutta. on ”unohdettu” ilmoittaa velallisen oikeudet sekä sotkettu asiaan (hämäämään) epäolennaista.
- Hyvään perintätapaan kuuluu perintälain 4 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan myös se, ettei velalliselle aiheuteta kohtuuttomia tai tarpeettomia kuluja.

ESIMERKKI HAAMUVELASTA ON TODELLINEN
AVOIN ASIANAJOVALTAKIRJA
Heikki Suomalaiselle
ROVANIEMELLÄ 24.10.2006
Allekirjoitus: Allekirjoitus:
Sovin puhelimitse 22.9.2006 puhelinoperaattorin kanssa velkojen maksusta.
Velkojen maksuun sain operaattorilta ohjeet ja tarvittavat viitenumerot, joka velka suoritettiin samana päivänä 22.9. klo 16.oo. Joten halusin suoriutua velasta,
enkä odottanut jälkipuintia!

KULUTTAJAVALITUSLAUTAKUNTA
Yleinen osasto, jaosto X
ASIANUMERO 3757/39/2006

Alkuperäisen valituksen aihe on 1,20 euron korko, sekä perintäkulut ja lisäksi siitä korvaus vaatimus.
Sovin puhelimitse 22.9.2006 puhelinoperaattorin kanssa velkojen maksusta.
-
intrum justitia perintäyhtiö lähetti 10.10 (saapui 13.10) ensimmäisen ulosotto - uhkauslaskun koroista 1,20 euroa jossa 21 euroa ja 9 euroa perintämaksuja. lähes kuukausi sitä ennen 22.9 olin sopinut puhelimitse puhelinoperaattorin kanssa velkojen maksusta.
Valitin kuluttajaneuvojan läsnä ollessa: sekä valitin REKLAMAATIOLLA:
Sain hämärät perusteet 13.11 kulujen 1,20 euroa syntyyn, jossa oli perintäkulut 21 euroa ja perintätoimenpiteen veloitus (9 euroa?) Sen lisäksi perinnän eräpäivä olisi ollut (2.10?) vaikka kirje tuli 10.10. ja sen eräpäivä oli 20.10.2006
Tällä perusteella väitän heidän sotkevan tahallaan asioita ja mutkistavan niitä epäolennaiseen.
Valitan nyt lautakunnalle:
Vahingonkorvaus vaatimus on.
31,20 euroa maksamani ja esitetty korkosaatava kuluineen palautetaan.
15§ 400 euroa Asioiden hoitopalkkio valtuuttamalleni henkilölle.
-
Törkeästi jätetty noudattamatta suomalaista lainsäädäntöä perinnästä, sekä missä on rikottu lakia velallisen vahingoksi.
2§ Pakottavuus. Tämän lain säännöksistä ei saa poiketa velallisen vahingoksi.
5§ Maksuvaatimuksessa mainittava. Minne humautus on toimitettava ja missä ajassa, onko PL 47 muka ainoa osoite?
4§ Hyvä perintätapa. aiheuttaa tarpeettomia kuluja (9 euroa), tarpeetonta haittaa. Uhkaus ulosotolla ei sisältänyt velallisen etuihin kuuluvaa huomautusten näkökulmaa, joten se myös on velallisen vahingoksi.
Vahingonkorvaus ja vaatimus
13§ Vaadin uhkasakon käyttöä, jotta tällaiset menettelyt loppuvat.
31,20 euroa maksamani ja esitetty korkosaatava kuluineen.
15§ 400 euroa Asioiden hoitopalkkio valtuuttamalleni henkilölle.
****************************************************************************

Lisäselvityksiä 21.01.07. Olette Pyytäneet 4.12.2006 päivättyyn asiaan tarkennusta, joten alla on lisää ihmettelyäni ja vaatimukset.
-
intrum justitian mukaan puhelinoperaattori ei olisi halunnutkaan suoritusta velasta, jotka suoritin, vaan sovintoa. (siis sovintoa) Mainiota. Olen yhä operaattorin asiakas ja maksan säännöllisesti ja toistaiseksi puhelinlaskut (sovinnossa). Lisäksi sain puhelinoperaattorilta maksua varten viitenumerot, mutta epäilen intrum justitian omineen ”poliisin roolin” asiassa, johon koulutus ja valtuutus kuitenkin ovat puutteellinen..
-
Lasku (perintäkirje) 141,22 euroa jonka he uskaltavat väittää lähettäneensä. Vaikka asiaa ei ole tarkistettu luotettavasti vaan “voivat näyttää toteen viimekädessä lokitietojen pohjalta”, jota he myös pitävät kuluttaja-asiamiehen mielestä kiistattomana osoituksena perinnän aloittamisesta 22.9.06. edellisenä yönä tapahtuneen atk-ajon jälkeen. (”Asia näyttäisi olevan linjassa uhkailuiden menetelmiin”). Oletan tähänkin lain toteutusta, sekä kiistatonta ei velallisen vahingoksi jäävää näyttöä.
Kirjettä ei ole näkynyt mainitussa osoitteessa: Postin on säännöllisesti 22.9 - 1.11.2006 ajanjaksolla noutanut ja tarkistanut Heikki Suomalainen yhdessä vaimon kanssa.
Vahingonkorvaus vaatimus.
15§ 400 euroa Asioiden hoitopalkkio valtuuttamalleni henkilölle. sekä perinnän jatkumisesta johtuva asiointitarpeen lisäpalkkio on 400 euroa, eli yhteensä 800 euroa. Koska perittyä korkoa ja perimismaksua (31,20 euroa) ei ole palautettu.
-
Muut aiemmin edellä olleet vaatimukset ovat voimassa.

ROVANIEMELLÄ 22.1.2007
_____________________________________________________________________________
Huomautus! AVOIN ASIANAJOVALTAKIRJA ei riitä rahojen nostamiseen, kuulutukseen, allekirjoittaa velkasitoumusta, vekseliä puolesta tai tehdä tärkeitä oikeustoimia.

Heikki Suomalainen    Ota yhteyttä adressin tekijään