Tehtaiden hajut kuriin!!!

Vaadimme hajut pois kaikilta Suomen tehdaspaikkakunnilta!!!

Miksi yhä vieläkin tehtaat saavat päästää ilmaan haisevia yhdisteitä ja näin alentaa monien paikkakuntien asumisviihtyvyyttä?

Haisevina tehdaskaupunkeina tunnetut paikkakunnat, esim Pori, Rauma, Oulu, Lappeenranta, Varkaus ym. joutuvat hajun (eli ilman saasteen) takia kärsimään mm. seuraavista:

• vähäisempi asumisviihtyvyys (kuka haluaa esim. lenkille tai tuulettaa huoneistoaan kun ulkona haisee?)
• kiinteistöjen arvon aleneminen (kaupungille tulee huono maine hajun takia)
• vähäisempi houkuttelevuus ulkopaikkakuntalaisten matkakohteena
• vähäisempi liikevaihto kaupoissa (seurauksena matkalaisten välttelystä)
• ylimääräiset terveysongelmat (allergiat ja yliherkkyydet, astmat, nuhat ym.)
• yleisesti kaupungin huono maine

Vaadimmekin, että Suomeen luotaisiin laki, joka velvoittaa paperitehtaant ja muut haisevat laitokset (esim. oluttehtaat ym. sekä jäteveden puhdistamot, kaatopaikat jne.) hankkimaan niin tehokkaat suodattimet, etteivät rikkiyhdisteet ja muut haisevat kaasut pääse haisevina ilmakehään ja häiritsemään satojen tuhansien ihmisten elämää suomalaisilla paikkakunnilla.

Tiedämme, että se on mahdollista, sillä esimerkiksi Suomen pääkaupunki Helsinki EI HAISE PAHALLE, vaikka se on Suomen suurin kaupunki. Vaatikaamme samaa tasoa hajujen suhteen, kuin on Suomen päättäjien asuttamassa Helsingissä!