Hallituksen uusi linjaus pyhäkorvauksiin.

On väärin ja huonosti ajateltu sitä, että alettaisiin pienentämään lisistä ihmisiltä jotka työskentelevät viikonloppuisin ja pyhinä.

Monet hoitoalan ihmiset( jo monet lukuisat muut alat) työskentelevät alati viikonloput ja pyhät töissä. Palkkaus on pieni ja taakka on hyvin raskas alalla. Ja monen työntekijän palkkaus tulee osaksi lisistä. Suomi on siinä mielessä hälyytystilassa että kohta niitä hyväntekijöitä ei enään ole. Siimaa kiristetään kaiken aikaa ja resursseja ei lisätä mutta työtaakka kasvaa. Oletetaan että ihmiset venyvät ja paukkuvat äärimmilleen pienellä palkkauksella ja minkäänlaista palkintoa ei ole luvassa vaan päinvastoin.

Esimerkkinä siitä että hoitoalan ihmiset huolehtivat ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan joka ikinen päivä Suomessa. Siitä missä terveys ja hyvinvointi lähtee ihmisessä liikkeelle. Ja siitä on tämä maa valmis tinkimään ensimmäisenä. Se on erittäin kummallista. Minä haluan että tämä lakimuutos ei tule koskaan voimaan, uskon että moni muukin on samaa mieltä. Meidän palkkoja ei enään tästä saa alentaa sen verran rimaa hipoen mennään jo nyt!

Kirje ministeri Sipilälle: ( Erään ihmisen mietteitä jonka luvan sain julkaisuun)

***

Hyvä ministeri Sipilä,

Teetkö sunnuntaisin töitä? Ihan rehellisesti? Ovatko sunnuntain työvuorosi keskimäärin 6-12 tunnin mittaisia (riippuen mikä kolmivuorotyön osuus omalle kohdalle sattuu)? Kuuluuko sunnuntaivuorosi työnkuvaan muutakin kuin tietokoneen/työpöydän/paperien/puhelimen yms kanssa touhuamista? Oletko jaloillasi koko vuoron ja välillä juokset paikasta toiseen? Onko asioita kasaantuneena niin paljon, ettet ehdi juoda kahvia taikka syödä? Oletko vastuussa muista ihmisistä tai jopa lääkkeistä? Siivoatko työvuorosi aikana eritteitä, autat syömisessä/juomisessa tai vessassa/suihkussa käymisessä? Pelastatko jonkun hengen? Joudutko aggressiivisen asiakkaan kohteeksi? Joudutko minkäänlaiseen fyysiseen rasitukseen, henkisestä puhumattakaan?

Minulla on sellainen niin sanottu mututuntuma, että sinulla herra ministeri, ei ole todellista tajua siitä, mitä kaikkea esim. hoitoalan vuorotyöläiset tekevät. Näin ollen sinä et ole pätevä alentamaan meidän palkkojamme leikkaamalla sunnuntailisää ja ylityökorvauksia. Emmehän mekään tule teille sanelemaan minkä verran hallituksen jäsenille pitäisi maksaa palkkaa, koska emme voi tietää mitä kaikkea työnkuvanne pitää sisällään.

Me teemme paljon enemmän, kuin mitä päällepäin näkyy. Olemme välillä väsyneitä kun työvuoron aikana ei ehdi levähtää taikka syödä. Siltikin me laitamme asiakkaamme tarpeet omiemme edelle. Me teemme kovasti töitä eikä teillä ole oikeutta viedä meiltä korvausta siitä. Sitäpaitsi, hoitoalalla ei pidetä palkattomia vapaita, ellei herra ministeri halua jättää potilaita oman onnensa nojaan vuorokaudeksi.

***

Mikäli hallitus päätyy tähän ratkaisuun niin toivotaan että kansa huutaa ja lujaa vastaan. Ja silloin tässä adressissa on monen monta nimeä. Siitähän ei ole takeita että auttaako nimet mitään jos päätös on juuri tehty mutta kansa puhukoot ja pauhatkoot koska ei sen hiljaakaan kannata olla jos asiaa on. -Aikio-