Hankasalmella koulukyyteihin parannusta.

Hei.

Olen kuullut paljon puhetta siitä,kuinka huonosti kuntamme koulukyyditykset toimivat tällä hetkellä.

Pienille oppilaille huudetaan, heidän kuullen kiroillaan, oppilaita ei oteta kyytiin, jätetään kyydistä väärässä paikassa, jos he kysyvät kuljettajalta jotain, saavat äkäisen vastauksen "pidä huoli omista asioistasi". Lähdetään ajamaan ennen,kuin lapset saavat turvavyöt kiinni.

Jotkut lapset jopa itkevät, kun näkevät tietyn taksin tulevan hakemaan, pelkäävät mennä kyytiin, onko tämä oikein?

Kunnassamme on paljon ihania taksikuskeja, tämä ei suinkaan koske kaikkia.

Kuntalaiset kyllä tietävät..

Itse olen ollut yhteydessä kunnanjohtajaan asian tiimoilta, sieltä on luvattu, että asiat tullaan ottamaan esille palaverissa, jossa taksikuljettajat ovat mukana. Mitä tuolla palaverilla voi saavuttaa?  Mitä siltä voi odottaa? Tuskin sopimusta purkavat sen vuoksi.. Ja tilanne tulee jatkumaan ennallaan.

Sitä emme voi sallia, lapsiemme pitää saada mennä hymy huulilla kouluun, kuten myös tulla pois sieltä.

Tilanne on ollut vuosia sama, asioista on kuntaan valitettu, mutta mitään ei ole tapahtunut. Olisiko nyt muutoksen aika? Tekisimmekö sen pienten koululaisten vuoksi, omien lapsiemme vuoksi, jotta he eivät joutuisi turhaan kärsimään?

Aikuiset, asiakaspalveluammatissa olevat taksikuskit eivät saa kohdella lapsiamme huonosti, eivätkä ketään muitakaan.

Olen itse myös tehnyt valituksen Keski-Suomen Ely-keskukseen, koskien joitakin taksikuskeja. Riittääkö yksi valitus, EI RIITÄ. Sillä emme saa muutosta aikaan. Jos sen tekee jokainen, jolla on siihen aihetta, se on jo muutos parempaan suuntaa.

Muutosta ei myöskään tapahdu sillä, että jumpalla, lenkillä, tai kahvin ääressä näistä hiljaa puhutaan, siksi haluan tuoda nämä kaikki asiat julki.

Tässä on varmasti vain murto-osa kaikesta mitä koulumatkoilla tapahtuu,mutta tässäkin on jo liikaa.

Ammattilaisen kuuluu käyttäytyä kuten ammattilaisen, vika on siellä peilissä, eikä kyydissä olevassa lapsessa.

Vetoankin tämän asian tiimoilta teihin kuntalaiset, nyt on aika toimia, nyt on aika puhaltaa yhteen hiileen, nyt on aika laittaa tekijät vastuuseen.

Tulen itse toimittamaan adressin Hankasalmen kuntaan, sekä Ely-keskukseen.

Enempään ei yksi ihminen pysty, olen tehnyt tänään sen mitä jokaisen kuuluisi tehdä, allekirjoittamalla adressin kannat kortesi kekoon ja olet mukana luomassa kuntamme lapsille parempaa huomista.

Kiitos.

edit: Täsmennyksenä vielä tähänkin, meillä on erittäin paljon ystävällisiä, ammattitaitoisia kuljettajia. Tämä koskee vain muutamia kuskeja.

Miten vaikuttaa se jos ajoneuvossa tupakoidaan, kun kyydissä ei ole ketään. Entä jos joku lapsi onkin pahasti allerginen ja saa siitä hajusta allergisenreaktion?

Suomeen uuden tupakkalain myötä tuli kielto,että autossa ei saa tupakoida, jos kyydissä on alle 15-vuotias.

Haju kuitenkin jää autoon ja näin oppilaat joutuvat kärsimään passiivisesta tupakoinnista.

Edit: olen toimittanut adressin Hankasalmen kunnan kuljetusvastaavalle, sekä Jyväskylän Ely-keskukseen.  / Päivitetty 10.9.2016