Helsingin yliopistosta Reilun kaupan korkeakoulu

Tämän adressin allekirjoittaneet esittävät, että Helsingin yliopiston hallitus ja yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta vastaava vararehtori Kimmo Kontula alkavat aktiivisesti tavoitella Reilun kaupan korkeakoulu -arvonimeä Helsingin yliopistolle. Tampereen yliopisto sai arvonimen ensimmäisenä korkeakouluna Suomessa syksyllä 2009 opiskelijoiden laatiman adressin tuloksena ja prosessi on käynnissä monessa muussakin suomalaisessa korkeakoulussa.

Arvonimi heijastelisi Helsingin yliopiston arvoja ja tavoitetta olla yhteiskunnallinen vastuunkantaja. Yliopiston strategiassa visiona on toimia aktiivisesti ihmiskunnan hyvinvoinnin ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan puolesta. Tämän tavoitteleminen on aloitettava viimeistään nyt.

Reilun kaupan korkeakoulu -arvonimi on kannanotto sosiaalisesti yhdenvertaisemman ja ekologisesti kestävämmän maailman puolesta. Saadakseen arvonimen ja ylläpitääkseen sitä Helsingin yliopisto sitoutuu käyttämään Reilun kaupan tuotteita ja tiedottamaan Reilusta kaupasta ja arvonimestä henkilökunnalle ja opiskelijoille.

Tarkemmat kriteerit Reilun kaupan korkeakoulu -arvonimestä:

Adressi on nyt suljettu, kiitos kaikille allekirjoittaneille! Adressi luovutettiin Helsingin yliopiston vararehtori Kimmo Kontulalle 28.5.2012..

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan ympäristö- ja kehitysyhteistyövaliokunnat

Allekirjoita myös adressi Helsingistä reilun kaupan pääkaupunki: http://www.adressit.com/helsingista_reilun_kaupan_paakaupunki

Helsingfors universitet- en Rejäl handel-högskola

Vi som undertecknat denna adress föreslår att Helsingfors universitets styrelse och vicerektor Kimmo Kontula, med ansvar för samverkan med samhället, aktivt börjar arbeta för att Helsingfors universitet skall få hederstiteln ”Rejäl handel-högskola”. Hösten 2009 fick Tammerfors universitet, som första högskola i Finland, denna hederstitel som ett resultat av den adress som studerandena gjort upp. För tillfället söker även många andra högskolor hederstit.

Hederstiteln speglar Helsingfors universitets värderingar och målsättningar. I universitetets strategi finns visionen att aktivt arbeta för mänsklighetens välbefinnande och ett rättvisare samhälle. För att uppnå detta bör arbetet påbörjas redan nu.

Hederstiteln ”Rejäl handel-högskola” är ett ställningstagande för en mer socialt jämlik och ekologiskt hållbar värld. För att få och uppehålla denna hederstitel förbinder sig högskolan att använda Rejäl handel produkter, samt informera om Rejäl handel och hederstiteln för personal och studenter.

Mer precisa kriterier för ”Rejäl handel-högskola”: (på finska) http://www.reilukauppa.fi/?260

Adressen är nu stängd! Adressen överlämnades åt vicerektor Kimmo Kontula den 28 maj 2012.

Studentkåren vid Helsingfors universitets miljö- och utvecklingssamarbetsutskott.

Skriv också på adressen "Helsingfors- Rejäl handel huvudstad" (på finska och engelska): http://www.adressit.com/helsingista_reilun_kaupan_paakaupunki

Making the University of Helsinki a Fairtrade university

The signatories of this petition present that the board of the University of Helsinki and the Vice-Rector in charge of social interaction, Kimmo Kontula, should actively start pursuing the honorary title of "Fairtrade university" for the University of Helsinki. In the fall of 2009 the University of Tampere was awarded the title as the first university in Finland as a result of a student petition. Presently many other Finnish universities also pursue this title.

The title would mirror the values of the University of Helsinki as well as its objective to be a bearer of social responsibility. As defined in its strategy, the vision of the university is to actively work for the welfare of mankind and a fair society. This pursuit must be started now.

The honorary title of "Fairtrade university" is a commitment to a world of social equality and ecological sustainability. In order to obtain the title and maintain it, the University of Helsinki commits itself to use Fairtrade products and to inform staff as well as students of Fairtrade and the honorary title itself.

Detailed criteria for obtaining the "Fairtrade university" title:

This petition is now closed! The petition was submitted to the Vice-Rector Kimmo Kontula 28.5.2012.

The Committees for Environmental Affairs and Development Cooperation of the Student Union of the University of Helsinki.

HYYn ympäristö- ja kehitysyhteityövaliokunnat    Ota yhteyttä adressin tekijään