Hevosen teurastus helpommaksi ja kannattavammaksi

Suomessa on ongelmana hevosten loppusijoitus. Vanhat ravurit kiertävät omistajalta toiselle mitättömästä summasta tai annetaan jopa ilmaiseksi. Yleensä (siis ei jokaisessa tapauksessa ja onnittelut heille jotka saavat hyvän ensihevosen) nuoret tytöt saavat ensimmäiseksi hevoseksi entisen ravurin jolla on joskus käyty selässä. Osa näistä uusista harrastajista pärjäävät ja ovat hyviä harrastuksessaan mutta osalla ei käy niin hyvä tuuri. Ei ole tietoa, taitoa tai hevonen on sopimaton tähän ammattiin.

Jos Suomessa maksettaisi enemmän hevosenlihasta ja teurastuspaikkoja olisi enemmän niin hevosia otettaisiin enemmän vastaan. Silloin suurin osa näistä leipätyönsä tehneistä ex-ravureista saisi ansaitsemansa päätöksen elämälleen eikä joutuisi kiertopalkinnoiksi sopimattomiin oloihin. Tällä en tarkoita sitä että kaikki ex-ravurit ovat huonosti pidettyjä mutta osa ei vaan yksinkertaisesti sovi harrasteratsun rooliin ja jotkut ihmiset ei oikeasti ymmärrä mitä kaikkea hevonen tarvitsee.

Esimerkkinä kerron kun tuttavani vei kaksi siitostamma Poutulle viime vuonna niin rahaa sai vajaa 100 € yhteensä jolla sai vienti polttoaineet katettua mutta ylimääräistä ei jäänyt. Samaan aikaan tuodaan ulkomailta miljoonia tonneja hevosenlihaa ja meidän omat eivät kelpaa alkuunkaan vaikka ovat taatusti lääkkeistä puhtaita ja rääkkäämätöntä lihaa. Olette varmaan kuulleet miten hevosia kuljetetaan tuhansia kilometrejä liian pienissä tiloissa joissa toiset polkee toisia hengiltä ja osa on loukkaantuneita tai puolikuolleita nälästä tai janosta. Reilu kymmenen vuotta sitten ei kannattanut edes myydä hevosta ellei siitä maksettu yli 5000 mk kun sen sai jo teurastamolta pienestäkin hevosesta.

Tarkoituksena on viedä tämä adressi Suomen Hippokseen ja Eduskuntaan jotta saisimme ratkaistua tämän hankalan ja tarpeellisen asian meidän hevosihmisten hyväksi. Levittäkää sanaa kaikille hevosihmisille ja tuttaville jotka välittävät hevosten hyvinvoinnista.