Home pakolaisten puolesta

Kuinka monta vanhusta, vammaista, lasta tai koululaista asutetaan tai hoidetaan homeisissa asuinoloissa jotka aiheuttavat sairauksia, jopa kuolemaa ?

Maassamme on tuhansia asuntoja, päiväkoteja ja työpaikkoja joiden homeongelmaa ei tunnusteta!

Vaikeimmassa tilanteessa ovat yhteiskunnalle päättäjien näkökulmasta hyödyttömät ihmiset, kuten vanhukset ja vammaiset joita asutetaan hirveissä homeluolissa, koska heidän äänensä kuuluu vähiten päättäjien korviin tai omatuntoon.

Itse tiedän mistä puhun!

Olen neliraajahalvaantunut pöyrätuolissa oleva mies, joka asui Varsinais-Suomessa, Palveluskeskussäätiön ja kaupungin omistamissa vuokra-asunnoissa.

Jouduin asunnossa ilmenevien home ja rakenneongelmien takia useaksi kuukaudeksi sairaalaan ja teho-osastolle minulle tulleiden hengitystie ja astmaoreiden takia.

Pyysin kaupungilta korvaavaa vuora-asuntoa, mutta sitä ei annettu vaan väitettiin ettei kaupungilla ole selaista tarjota. Hankkittuani itse vuokra-asunnon kiristettiin minua vammallani, jos muutan pois kaupungin keskustasta ei kaupunki voi taata minulle avustajia, joita vammani vuoksi ehdottomasti tarvitsen!

Kotiuduttuani sairaalasta olin pakotettu ostamaan omistusasunnon keskustasta, sillä minulle ei annettu vuokra-asuntoa kauemmas keskustasta jonne olin tehnyt esisopimuksen.

Nyt tuloni on -45% suhteessa silloin kuin olin vuoralla  ja rahat ei aina riitä edes lääkkeisiin, vaan olen joutunut niistäkin osan jättämään pois.

On kuukausia jolloin laskut on noin 400€ enemmän kuin tulot, enkä käytä rahojani turhuuteen vaan elän niukalla budjetilla alle tonnin eläkkeellä.

Tätäkö se on sitten loppuelämä, kun sosiaalitoimisto  ei auta vaikka kuinka hakisi !

Entä laillinen ja moraalinen vastuu, sillä vuokranantaja on velvollinen takaamaan terveydellä sopivan asuintilan.

Kuinka paljon on ihmisiä jotka joutuvat vastoin tahtoaan asumaan terveydelle haitallisissa asunnoissa?

Heidän puolestaan on valtiovallan perustettava puolueeton tutkintalautakunta ajamaan homepakolaisten etua!

Jörgen Hämäläinen    Ota yhteyttä adressin tekijään