Ilotulitteiden paukuttelu vuodenvaihteen jälkeen saatava kuriin

Uudenvuoden juhliin on kuulunut Suomessa oleellisena osana ilotulitteiden käyttö jo yli 30 vuoden ajan. Suurimman enemmistön käyttäessä ilotulitteita turvallisesti, joukossa on myös niitä, jotka tekevät ilotulitteilla kaikkea, mihin ne eivät ole tarkoitetut. Viime vuosina on Suomessa enemmän ja enemmän alettu kiinnittää huomiota siihen, että ilotulitteita käytetään muulloin kuin normaalina käyttöaikana 31.12. klo 18 - 1.1. klo 06.00. Nyt yritetään lainsäädännöollisesti rajoittaa ilotulitteiden väärinkäyttöä supistamalla käyttöaika loppumaan 1.1 klo 02.00. Ilotulitteita jää varmaan lähes jokaisella käyttämättä ja joku ampuu niitä sitten pitkin vuotta.

Käyttäajan supistaminen ei vaikuta ilotulitteiden kiellettynä aikana jatkuvaan pommitteluun. Ainoa toimiva vaihtoehto on se, että ilotulitteiden käyttö sallitaan normaalin ajan lisäksi illalla 1.1. Kellonajat eivät ole niin tarkat, mutta esimerkiksi hyvä kompromissi voisi olla vaikka klo 16.00 - 22.00.

1.1. ilta sallittava ilotulitteiden käytölle ylijäämien ampumiseksi!