Oikeanpuoleinen liikenne takaisin jalankulkuteille

Tieliikennelaista on vuonna 1997 poistettu jalankulkijoiden oikeanpuoleinen liikenne jalankulku- ja pyöräteillä ja jalankulkijoiden väistämissäännöt.

Jalankulkijoiden paikan juridista epäselvyyttä käytetään nykyään jalankulku- ja pyöräteillä ja kuntopoluilla alistamisen välineenä pakottamalla oikeaa laitaa kulkevia jalankulkijoita väistämään siitä. Syntyy myös tilanteita, joissa oikeaa laitaa kulkeva jalankulkija voi joutua väistämään ohikulkijoiden koiria tai häntä voidaan uhata niillä.

Väistämään pakottamista on käytetty rotusorron yhtenä muotona USA:ssa orjuuden aikana ja sen jälkeen. Tällaista käytäntöä ei saa sallia.

Jalankulkijoiden paikan epäselvyys vaikeuttaa pyöräilyä pyöräteillä, koska pyöräilijät joutuvat varomaan samaa laitaa vastaan tulevia jalankulkijoita, ja haittaa kuntoratojen käyttöä niiden varsinaiseen tarkoitukseen eli kuntoiluun, koska juoksijat joutuvat varomaan samaa laitaa tulevia vastaantulijoita ja heidän koiriaan.

Tieliikennelakiin on palautettava siinä ennen vuotta 1997 olleet määräykset jalankulkijoiden oikeanpuoleisesta liikenteestä ja väistämissäännöistä. Nämä määräykset on ulotettava koskemaan myös kuntoratoja.

Tommi Petteri Höynälänmaa    Ota yhteyttä adressin tekijään