Kaiken kieltäminen

Maailma on täynnä sotia, inhimillistä kärsimystä, nälkää, sairauksia, onnettumuuksia, virheellisesti vihamielisiksi tulkittuja katseita, huonosti valittuja sanoja, surkeita kampauksia sekä muita epämiellyttävyyksiä. Kautta aikain ihmiset ovat joutuneet kärsimään toistensa tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Tällekin vääryydelle on saatava piste.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että kaikki kielletään!

Jo pelkästään tämän adressin olemassaolo riittää mielestämme todisteeksi siitä, että kukaan ei saa enää tehdä yhtään mitään, jotta kukaan muu ei siitä mahdollisesti voisi loukkaantua. Jokaisen on huomioitava kaikessa tekemättä jättämisessään, että toiminta on puhtaasti passiivista, eikä tekemättä jättämistä voi koskaan tulkita aktiiviseksi tekemättömyydeksi, josta joku niinikään saattaisi loukkaantua. Tarvittaessa kunkin on siis oltava valmis tekemään jotain, jonka muuten olisi jättänyt tekemättä.

Tämä kaiken kielto koskee luonnollisesti kaikkia ihmisiä, ei pelkästään adressin allekirjoittajia. Me allekirjoittajat olemme vain valikoituneet allekirjoittajiksi, koska yksinkertaisesti tiedämme paremmin kuin ne, jotka eivät ole allekirjoittaneet. Siksi muidenkin on toteltava (tai oltava tottelematta, jos totteleminen olisi jonkun henkilön tapauksessa tekemistä eikä tekemättä jättämistä).

Tätä adressia ei koskaan luovuteta kenellekään, koska se olisi vastoin tätä adressia. (Poikkeuksena adressin sisältöön jokainen voi kuitenkin halutessaan tulostaa adressin ja pyyhkiä sillä takapuolensa, mikäli sattui tyhjentämään suoltaan juuri adressin julkaisuhetkellä, koska sen jälkeen sekään ei ole sallittua.)

Jyväskylässä, kahdeksantena päivänä syyskuuta vuonna 2006,

Pasi Matilainen

PS. Mikäli adressin julkaisu jotenkin ihmeen kautta aiheuttaa maailmankaikkeuden päättymisen tai edes ihmiskunnan tuhoutumisen, me allekirjoittaneet pidämme kuitenkin adressista kiinni, emmekä näin ollen ota mistään seurauksista vastuuta.