Vaadimme muutosta juniorijalkapallon Kaikki Pelaa-sääntöihin

Me Suomi-futiksen ystävät vetoamme Suomen Palloliiton liittohallitukseen, liittovaltuustoon, Kaikki Pelaa-valiokuntaan ja muihin päättäjiin sääntöesittelijöineen nykyisten Leikki Maailman Kaikki Pelaa-sääntöjen oikaisemiseksi suomalaisen jalkapalloharrastuksen kehittymistä tukevaan tilaan.

Vuonna 2003 voimaan tulleet turnauskriteerit aiheuttivat nappulajalkapalloilun harrastajamäärien kasvussa vaarallisen käänteen. Leikki Maailman poikapelaajien vuoden 2002 lisenssimäärä 43792 kpl putosi 41097 lisenssiin, joka oli 2695 pelaajaa vähennystä.

Selitykseksi on tarjottu mm. syntyvyyden laskua. Tosiasiassa syntyvyyden lasku voisi teoriassa vaikuttaa alle 400 pelaajan vähentymisellä noista luvuista. Kuitenkin kehittynyt lisenssijärjestelmä valvontoineen ja yhä nuorempien pelaajien aloittaminen jalkapalloharrastuksen lisenssin hankkien, kompensoi tuota syntyvyyden laskua moninkertaisesti.
Mainittakoon syntyvyyslukuja tutkiville, että 2003 olivat LM-ikäisten syntymävuodet välillä 1992-n.1996. 1992-3 syntyneet olivat vain suositusten piirissä turnaussäännöstöissä.

Tässä Leikki Maailman ( alle 11-vuotiaat ) poikien lisenssikehitys:

vuonna 1999 38144 lisenssipelaajaa
vuonna 2000 705 pelaajaa lisäystä
vuonna 2001 1106 pelaajaa lisäystä
vuonna 2002 3837 pelaajaa lisäystä
vuonna 2003, jolloin turnauskriteerit tulivat voimaan, 2695 pelaajaa vähennystä
vuonna 2004, edelleen vähennystä 222 pelaajaa
vuonna 2005, edelleen vähennystä 340 lisenssipelaajaa

eli

vuonna 1999 38144
vuonna 2000 38849
vuonna 2001 39955
vuonna 2002 43792
vuonna 2003 41097
vuonna 2004 40875
vuonna 2005 40535

Muissa ikäluokissa ja tytöissä on noususuunta jatkunut. Tyttöharrastajissa nousua n. 50% 6 vuoden ajalla.

Turnauskriteereitä, joiden mukaan sijoituksista ei pelata eikä pisteitä lasketa, on perusteltu sillä, että turnausmenestystä tavoiteltaessa peluutetaan vain parhaita, eikä koko joukkueen pelaajat saisi peliaikaa. Samalla olettamuksella perustellaan myös sarjapelien taulukointikieltoa.

Ne muutamat joukkueet Suomessa, jotka saattaisivat ylilyönteihin sortua, voivat kiertää sääntöjä helposti muullakin tavalla.

Nykyinen järjestelmä on aiheuttanut mm. kymmeniä piiloturnauksia vuodessa ja joitakin sarjoja pelataan ”kaveriporukoilla” tunnuksettomat pelipaidat päällä.
On jopa ryhdytty toimenpiteisiin kilpailevan liiton perustamiseksi, jotta nuoret voivat pelata normaaleilla jalkapallosäännöillä turnauksia ja sarjoja.

Turnaukset ja sarjat, joissa joukkue ei pääse mittaamaan taitojaan kuin sattumalta tasavertaista vastustajaa vastaan, ei pääse koettelemaan venymiskykyään eikä asettelemaan tavoitteita, joita varten harjoitellaan taitavammaksi, vievät urheiluun kuuluvan ominaisuuden nappulajalkapallosta, joka näkyy ”kentän äänenä” lisenssipelaajamäärissä.

Muisto- tai osallistumismitalit, jotka ripustetaan kaikkien kaulaan, opettavat lapsille väärää asennetta harjoitteluun ja työntekoon yleensäkin. Tarjotut loppuhuutokilpailut sääntöperustelujen yhteydessä tuntuvat lähinnä lasten harrastuksen väheksymiseltä.

Kilpailu ja taitojen kehittymisen vertaaminen kuuluvat urheilun perusolemukseen lajia kehittäen.

Vuoden 2005 marraskuulta Suomen Palloliiton puheenjohtaja Hämäläisen lausahdus ” Urheilun perusolemukseen kuuluu itsensä kehittäminen ja muiden kanssa kilpaileminen. Jos tästä luopuu, ei kyseessä enää ole urheilu vaan tarkoitukseton, irvokas näytelmä” kiteyttää toiveemme sääntömuutoksen osalta!

Korostamme, että tuemme Kaikki Pelaa-sääntöjä niiltä osin, joissa kaikille joukkueen toimintaan osallistuville pelaajille taataan peliaikaa.