Kanavaranta kaikille! Vetoomus Joensuun kaupunginhallitukselle

Kanavaranta kaikille!   Vetoomus Joensuun kaupunginhallitukselle, Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ja Joensuun Jokiportti Osakeyhtiölle

Tämä on vakava vetoomus. Kansallisesti ja paikallisesti arvokasta maisemakokonaisuutta pysyvästi vaurioittavasta massiivisesta lisärakentamisesta Joensuun ydinkeskustan Kanavarannassa on luovuttava. Vetoamme Joensuun kaupunginhallitukseen, että se päättäisi välittömästi velvoittaa kaupunkirakenneyksikön ryhtymään  neuvottelemaan PKO:n ja Joensuun Jokiportti Oy:n kanssa tavoitteena  uudenlaisen ratkaisun löytäminen kortteleiden 2016 ja 2017 rakentamisen suhteen.

Pielisjoen kanavaan rajoittuva Kanavaranta on paras näköalapaikka jokivarren ainutlaatuiseen luonto- ja kulttuurimaisemaan. Sen maamerkit ovat Eliel Saarisen kaupungintalo, Pielislinna, Ilosaari ja sillat. Kaupunkilaisille jokimaisema on elintärkeä virkistyksen ja hyvinvoinnin lähde, kaupungille vetovoimatekijä.

Nyt yksityisen toimijan aloitteesta käynnistynyt kaavamuutos sallii tälle luonteeltaan täysin julkiselle tilalle kahden korkean kerrostalon rakentamisen.  Tuskin koskaan Joensuun kaavoituksessa on yksityinen etu asetettu yhteisen edun edelle siten kuin Kanavarannassa. Kyseessä on Joensuun kaupungin kaavoitushistorian oudoin prosessi.

Läntinen rantapuistovyöhyke on Kanavarannassa kapeimmillaan, osin pysäköintialueena.  Vanhan kaavan mukaan sille ei saanut rakentaa. Kaavoittaja ei ole myöntänyt eikä havainnollistanut sitä, että suunnitellut rakennukset tuhoavat ikuisiksi ajoiksi mahdollisuudet kehittää Kanavaranta yhteiskuntataloudellisesti ja sosiaalisesti järkevällä tavalla: rantapuiston levennyksenä, Eliel Saarisen puiston ja Kanavapuiston luonnollisena yhdistäjänä.

Lisätietoa ja kuvia: http://ojs.one/Kanavaranta%20kaikille!.html

Nykyisen kaavan mahdollistama suuri onnettomuus jokimaisemassa voidaan vielä estää: uudisrakentamisen on syytä sisältää vain kaikille kaupunkilaisille ja yhteisöille tarkoitettuja, rantamaisemaan avautuvia tiloja, kuten terasseja, kahvila- ja ravintolatiloja sekä pienimuotoisia kokoontumistiloja. Puutarhamaisesta tilasta tulisi helposti saavutettava näköalapaikka, jossa kaikki kaupunkilaiset voisivat tyytyväisinä ihastella ja esitellä vierailleenkin kauneinta mitä Suomen luonto ja kulttuuri voivat kaupungin keskustassa tarjota.

Joensuun maine ja vetovoima viihtyisänä asuinympäristönä on kärsimässä kovan kolauksen, jos asuinkerrostalot toteutuvat. Kaupunkilaisille pilatun maiseman päivittäinen kokeminen olisi raskasta.

Joensuun kaupungin ja Osuustoiminnan on asetettava yhteishyvä yksityisen voitontavoittelun edelle. Vetoamme, että asemakaavan sallimasta ylimitoitetusta lisärakentamisesta Kanavarannassa luovutaan ja avataan tie sille, mikä on oikein meille kaikille ja tuleville sukupolville

Joensuussa 28.10.2016

Allekirjoittajien puolesta: