Adressi yksityisen kopioinnin hyvitysmaksua vastaan

Teosto kerää, Opetusministeriön luvalla, useista medioista (CD- ja DVD-levyt, kiintolevyt, VHS-nauhat, C-nauhat, CD- ja DVD-asemat...) yksityisen kopioinnin hyvitysmaksua (ent. kasettimaksu). Se on joissakin tapauksissa yli puolet koko median hinnasta! Sitä maksetaan, jotta mahdollisesti tekemistäsi laillisista kopioista tilitettäisiin Teos... artisteille korvausta.

Jos esimerkiksi ostat CD-levyn ja teet siitä varmuuskopion itsellesi, maksat ensin alkuperäisestä levystä Teostolle ja sen jälkeen vielä tyhjästä levystä Teostolle. Jos sen sijaan esimerkiksi poltat vaikkapa digikamerasi kuvat CD:lle, maksat Teostolle silti, sillä Opetusministeriön ja Teoston mielestä on reiluinta ottaa kaikilta vähän.

Tämä käytäntö ei tämän adressin allekirjoittaneille sovi. Vaadimme hyvitysmaksun lakkauttamista ja kaikkien jo kerättyjen hyvitysmaksujen palauttamista niiden oikeille omistajilleen.

Tämä adressi lähetetään Teostolle ja Opetusministeriölle vuoden päästä tämän julkaisemisesta, 31.7.2007, ellei edellämainittuja vaatimuksia ole hyväksytty ennen sitä.

Lisätietoa hyvitysmaksusta: Hyvitysmaksu.fi