Katajanokan hotellikaavaa ei tule hyväksyä

Vaadimme Katajanokalle suunnitellun ristihotellin asemakaavan hylkäämistä.

Suunniteltu rakennus ei sovi tälle paikalle. Jos tämä joka suuntaan massiivinen ja ympäristöään röyhkeästi dominoiva rakennus toteutetaan, näkymä mereltä Helsinkiin muuttuu myös oleellisesti. Nykyiset avarat näkymät kaupungista merelle estyisivät tarpeettomasti. Merellinen Helsinki on yksi Suomen kansallismaisemista.

Kulttuurihistoriallisesti merkittävää Eteläsataman aluetta molempine rantoineen tulee suunnitella kokonaisvaltaisesti. Katajanokanlaituri 2:n alue on suunniteltava uudestaan tai otettava mukaan vireillä olevaan Eteläsataman kehittämisen ideakilpailuun.

Nykyinen suunnitelma on edennyt asemakaavavaiheeseen tavalla, jota ei voi pitää esimerkillisenä suunnitteluprosessin ja osallisten vaikutusmahdollisuuksien kannalta. Käytännössä on nyt esitetty yksi ainoa vaihtoehto päätöksenteolle.

Helsingin kaupunginhallitus on 22.3. päättänyt yhden äänen enemmistöllä lähettää asemakaavan kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Katajanokkaseura ry luovuttaa adressin valtuustoryhmille ennen valtuuston kokousta 7.4.2010. Adressin voi allekirjoittaa 6.4.2010 saakka.

Kiitos kaikille allekirjoittajille! Helsingin kaupunginvaltuusto hylkäsi asemakaavan äänin 47 - 38.

Lisätietoa Katajanokanlaituri 2:n asemakaavasta saa mm. tästä (Helsingin kaupungin Suunnitelmat kartalla – palvelu).

Katajanokkaseura ry    Ota yhteyttä adressin tekijään