VR:n kaukojunayhteys säilytettävä Kirkkonummella

VR:N KAUKOJUNAYHTEYS SÄILYTETTÄVÄ KIRKKONUMMELLA

VR ilmoitti yllättäen tiedotteessaan 29.1.2016 lopettavansa käytännössä kokonaan kaukojunaliikenteen Kirkkonummella. 27.3.2016 alkaen rantaradan kaukojunat (Helsinki-Turku-Helsinki) eivät enää pysähdy Kirkkonummella, lukuunottamatta aamun ensimmäistä ja illan viimeistä vuoroa, mitkä eivät hyödytä työmatkalaisia millään tavalla. Kirkkonummella asuu lähes 40 000 asukasta, joista suurin osa työskentelee ja opiskelee muissa kunnissa Kirkkonummen ulkopuolella. Tämän vuoksi hyvät ja nopeat junayhteydet ovat elintärkeitä mahdollistaen työssäkäynnin ja opiskelun. Helsingin suuntaan menevää työmatkaliikennettä VR pystyy paikkaamaan osittain ruuhka-aikoina HSL:n lähijunaliikenteellä, mutta liikenne Turun suuntaan pysähtyy käytännössä kokonaan uudistuksen myötä. Uudistuksella on negatiivinen vaikutus tuhansien kirkkonummelaisten päivittäiseen elämään. Uudistus on tarpeeton myös sikäli, ettei VR kilpaile Kirkkonummi-Karjaa-Salo-Turku välillä lainkaan muun maaliikenteen kanssa. Uudistus pakottaa Turun suunnalla työskentelevät ja opiskelevat kirkkonummelaiset yksityisautoiluun, mikä ei ole ekologisesti kestävä vaihtoehto eikä mahdollista matka-ajan hyödyntämistä työskentelyyn.

Me adressin allekirjoittaneet vaadimme, että VR:n kaukojunayhteys on säilytettävä Kirkkonummella.