Kelkkakaistat Jyväskylään

Oletko kyllästynyt siihen, että hiekoitus raapii pulkan pohjaa? Haluaisitko käyttää potkukelkkaa talvella?
Tuntuuko, että kevytväylän hiekoituksen vuoksi jäät paitsi talven riemuista? Ehdotamme, että hiekoituksessa otetaan käyttöön kelkkakaista. Tämä tarkoittaa, että hiekoituksesta
vastaava yritys jättää kelkkailijoille oman kaistan niillä alueilla tai reiteillä, joilla se on mahdollista
toteuttaa ja joilla asukkaat sitä toivovat.
Kelkkakaistaa on ehdotettu ennenkin Jyväskylässä. Valtuusto on hylännyt esityksen vetoamalla lain
velvoittamaan vastuuseen. On myös esitetty, ettei hiekoitusta olisi mahdollista toteuttaa nykyisellä
hiekoituskalustolla. Jyväskylän alueella liukkaudentorjuntaa hoitaa esimerkiksi Altek aluetekniikka kevytkuorma-autoilla
ja avolavapakettiautoilla. Altekista kerrotaan, että kelkkakaista on mahdollista toteuttaa
kevytkuorma-autoilla. Hiekoittimen hiekkasäiliön toiseen reunaan laitetaan yksinkertaisesti metallilevy. Myös laki sallii kelkkakaistan käyttöönoton toisin kuin valtuusto on aikaisemmissa päätöksissä esittänyt. Laki 547 / 2005 3 §:n 5. momentti: "Kunta voi päättää, jos liikenteelle ei aiheudu huomattavaa haittaa, että määrätty
katu tai kadun osa pidetään talvella kunnossa vain osittain taikka että määrätyllä kadulla
tai kadun osalla ei torjuta liukkautta, jotta sitä voidaan käyttää kelkalla kulkemiseen.
Liukkauden torjumatta jättämisestä on ilmoitettava."
Kelkkakaistan merkitsemiseen on olemassa valmis liikennemerkki. Merkki on käytössä esimerkiksi Pälkäneen kunnassa. Voit halutessasi kopioida tämän tekstin ja lähettää sen valtuuston edustajalle. Ohessa muutamien edustajien s-posteja:

Jouni Arnberg, sdp, jouni.arnberg@jkl.fi

Heidi Nieminen, sdp, heidi.nieminen@jkl.fi