Keskisuomen synnyttäjille oma "Haikaranpesä"

Keski-Suomen keskussairaalassa hoidetaan keskitetysti kaikki maakunnan synnytykset. Sairaalassamme syntyy vuosittain noin 3000 lasta. Synnytyksistä valtaosa on normaaleja ns. matalan riskin synnytyksiä, joissa synnytyksen kulkuun puuttumista tarvittaisiin vähän tai ei lainkaan. Keski-Suomen keskussairaalan synnytysyksikkö on suuri ja turvallinen, mutta varjopuolena on synnytysten hoidon muuttuminen rutiininomaiseksi ja terveenkin synnyttäjän kohtelu "varmuuden vuoksi" potentiaalisena hätätapauksena.

Me allekirjoittaneet toivoisimme Keski-Suomen keskussairaalaan perustettavaksi omaa synnytysyksikköä matalan riskin synnyttäjille. Jyväskylän "Haikaranpesässä" halukkaat perheet voisivat saada mahdollisuuden synnyttää aktiivisemmin, luonnonmukaisemmin ja perheen toiveita kunnioittaen, kenenkään turvallisuudesta tinkimättä. Perinteiseksi käyneen oksitosiini + epiduraali- paketin sijasta tässä yksikössä työskentelevät kätilöt olisivat koulutettuja ja motivoituneita neuvomaan äitiä ensisijaisesti aktiivisuuteen ja lääkkeettömien kivunlievitysmenetelmien käyttöön. Vrt. Kätilöopiston Haikaranpesä Helsingissä: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,960,1144,1169,15394

Allekirjoittamalla autat meitä Aktiivinen Synnytys ry:n aktiiveja muuttamaan voimassaolevia synnytyskäytäntöjä!

Lisätietoa Aktiivinen Synnytys ry:stä www.lapsiperhe.net/aktiivinensynnytys

Mirva Kalteinen, Mervi Lehto, Aktiivinen synnytys ry    Ota yhteyttä adressin tekijään