Vaasan keskussairaalan puolesta/för Vasa centralsjukhuset

Vaasan seudun keskussairaalan palveluiden kohtalo on suuri kysymysmerkki. On kaavailtu, että Vaasan laaja päivystys loppuisi. Lähin laajan päivystyksen sairaala olisi sitten tämän jälkeen Seinäjoella.  Keskussairaalan merkitys alueellemme on merkittävä. Jos palveluita heikennetään, kaupunkimme elinvoimaisuus vähenee ja se automaattisesti vaikuttaa tulevaisuuden asukas- ja kaupunkikehitykseen. Väestön väheneminen luo tyhjäkäyntiä palveluverkkoon ja nostaa entisestään yksikkökustannuksia. Lisäksi Vaasassa elää tutkimusten mukaan maamme pitkäikäisimmät ihmiset, joten monipuolisille palveluille on ja tulee olemaan kysyntää.

Keräämme nimiä tähän adressiin kahden viikon ajan. Vielä ei ole liian myöhäistä vaikuttaa vaasalaisten arjen sujuvuuden edistämiseen. Tämän jälkeen adressi toimitetaan perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulalle henkilökohtaisesti.

Me kokoomuslaiset vetoamme nyt vaasalaisiin, että keskussairaalan palvelut pitää turvata ja uudistaa määrätietoisesti vastaamaan tulevaisuuden kysyntään. Erilaisten palvelumahdollisuuksien tunnistaminen on tärkeää ja siten kaupunkimme perusterveydenhuollolla on tärkeä osansa toimivien ja taloudellisesti kustannustehokkaiden palvelujen tuottajana sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toteuttamisen tukijana. Tähän työhön tarvitaan yhteistyötä yli puoluerajojen. Laita siis nimesi edistääksesi tärkeää asiaa, joka vaikuttaa kaikkien vaasalaisten arkeen aina vauvasta vaariin.

Om vi går miste om vårt fulljoursjukhus nu så kan det vara mycket svårt, kanske omöjligt, att få det tillbaka i framtiden. Vasaborna och de som bor i kommunerna runt om har rätt till god vård i på närmare håll. Det är ingen framtid att vi börjar leva våra liv i taxibilar och ambulanser på vägarna när vi är som mest i behov av hjälp - på nära håll.

Vi samlar namn om två veckor. Efter denna vi lämnades adress till minister Juha Rehula personligen.

Om beslutsfattarna kan gå emot Vasa, som faktiskt drar in pengar genom många fina företag, så har man nog missat något viktigt. För att få Finland på fötter, så behövs kompetent arbetskraft. Arbetstagare kollar vilken service som finns i närområdet, innan de flyttar på sig till en ny arbetsplats och nytt boende. Det är som att skjuta sig själv i foten, om man försämrar servicen på den ort, som just nu drar in skattepengar till Finland.

Juuso Aaltonen / Vaasan kokoomuslaiset    Ota yhteyttä adressin tekijään