Mainos: Parhaat lehtitarjoukset / Kotimikro - 1 nro + USB-kaiutin (5,90 €)
Keskustelu /Eutanasiaa ei saa laillistaa
Huh huh. Asia ei ole noin yksinkertainen kuin addressissa kuvataan, vaan siinä on myös toinenkin puoli, joka on hyvä ottaa huomioon.
Nimittäin sellaiset parantumattomasti esimerkiksi syöpään sairastuneet ihmiset, joiden hoito ennuste on kuolema, jota ennen sairauteen liittyy erittäin kovia kipuja ja tuskia. Tällöin mielestäni näillä sairastuneilla ihmisillä on oltava oikeus päättää omasta hoidostaan. Silloin hyväksyisin eutanasian. Miksi ihmisen täytyy vastoin omaan haluaan kärsiä?
Vammaiset ja mielenterveysongelmaiset eivät tietenkäänkuulu eutanasian piiriin.
Henriikka Virtanen (Hämeenlinna, 6.12.2006 14:25)
Nimittäin sellaiset parantumattomasti esimerkiksi syöpään sairastuneet ihmiset, joiden hoito ennuste on kuolema, jota ennen sairauteen liittyy erittäin kovia kipuja ja tuskia. Tällöin mielestäni näillä sairastuneilla ihmisillä on oltava oikeus päättää omasta hoidostaan. Silloin hyväksyisin eutanasian. Miksi ihmisen täytyy vastoin omaan haluaan kärsiä?
Vammaiset ja mielenterveysongelmaiset eivät tietenkäänkuulu eutanasian piiriin.
NYKYISIN ON KEKSITTY HYVIÄ KIPULÄÄKKEITÄ JA JOS IHMINEN KUOLEE EI PARANTUMISIA VOI TAPAHTUA. MINÄ USKON MYÖS IHMEPARANTUMISIIN. KIPULÄÄKITYS KUNNIAAN.
LEEVI KEIKKO (SAUKKOLA, 6.12.2006 14:37)
Mahtaakohan adressin laatija olla ollenkaan perillä edes asiasta.
Eutanasia ei ole lääkäreiden päätettävissä, vaan hekilön itsensä tai hänen lähiomaisteen.
Jokaisen tulisi saada oikeus päättää elämänstään viimeiseen asti.
En todellakaan allekirjoita.
Santeri Kunttu (Savonlinna, 28.12.2006 02:42)
Eutanasia ei ole lääkäreiden päätettävissä, vaan hekilön itsensä tai hänen lähiomaisteen.
Jokaisen tulisi saada oikeus päättää elämänstään viimeiseen asti.
En todellakaan allekirjoita.
En todellakaan allekirjoita. Jos itse makaisin sairaalasängyssä vaipat jalassa ja ainoa ennuste olisi kolme kuukautta hirvittäviä kärsimyksiä ja sitten kuolema, haluasin itselleni päätösvallan päättää kärsimyksen lopettamisesta.
Adressin laatija selvästikän ei ole ajatellut asiaa tai sitten tämä on (toivottavasti) provokaatio. Eutanasian laillista ajavat kansalaisjärjestöt (esim. exitus) nimenomaan painottavat jokaisen täysivaltaisen ja tajuissaan/järjissään olevan henkilön omaa päätösvaltaa. Tällöin esim. vaikeasti vammaiset ihmiset, joiden vaman takia henkinen kapasiteetti on alentunut tai vaikeasti dementoituneet henkilöt automaattisesti jäisivät lain ulkopuolelle, ellei ole selvää ulkopuolisten todistajien todistamaa hoitotahtoa ennen vammautumista/dementoitumista.
Outi Uuskoski (Vantaa, 24.1.2007 19:21)
Adressin laatija selvästikän ei ole ajatellut asiaa tai sitten tämä on (toivottavasti) provokaatio. Eutanasian laillista ajavat kansalaisjärjestöt (esim. exitus) nimenomaan painottavat jokaisen täysivaltaisen ja tajuissaan/järjissään olevan henkilön omaa päätösvaltaa. Tällöin esim. vaikeasti vammaiset ihmiset, joiden vaman takia henkinen kapasiteetti on alentunut tai vaikeasti dementoituneet henkilöt automaattisesti jäisivät lain ulkopuolelle, ellei ole selvää ulkopuolisten todistajien todistamaa hoitotahtoa ennen vammautumista/dementoitumista.
Eutanasia olisi ehdottomasti laillistettava.
Esimerkki, joka jo yksistään perustelee eutanasian on Fibrodysplasia ossificans progressiva niminen tauti jossa lihaskudos muuttuu luuksi pienimmästäkin vauriosta ja potilas muuttuu täysin liikuntakyvyttömäksi. Enkä näe, että taudin harvinaisuus voisi sen vakavuutta pienentää.
Tässä englannin kielinen artikkeli, koska en löytänyt suomenkielellä: http://en.wikipedia.org/wiki/Fibrodysplasia_ossificans_progressiva
Heti kun eutanasia laillistetaan, teen hoitomääräyksen, jossa minuun itseeni voidaan sitä toteuttaa, mm. neliraajahalvauksessa.
Kimmo Koljonen (Lahti, 14.3.2007 00:03)
Esimerkki, joka jo yksistään perustelee eutanasian on Fibrodysplasia ossificans progressiva niminen tauti jossa lihaskudos muuttuu luuksi pienimmästäkin vauriosta ja potilas muuttuu täysin liikuntakyvyttömäksi. Enkä näe, että taudin harvinaisuus voisi sen vakavuutta pienentää.
Tässä englannin kielinen artikkeli, koska en löytänyt suomenkielellä: http://en.wikipedia.org/wiki/Fibrodysplasia_ossificans_progressiva
Heti kun eutanasia laillistetaan, teen hoitomääräyksen, jossa minuun itseeni voidaan sitä toteuttaa, mm. neliraajahalvauksessa.
Miksi ei ihmiset saisi muka päättää omasta kehostaan?
Jan-Patrick Bollström (Tampere, 17.3.2007 22:36)
#8 Asia ei ole noin!
Senkin tyhmeliinit. Jos eutanasia laillistettaisiin, ketään ei tapettaisi vasten tahtoaan, vaan asianomainen halutessaan voisi anoa armomurhaa/kuolinapua. Hyvänen aika, ajatelkaa asian valoisia puolia ja puhukaa sitten vasta vastaan!
Suvi Antila (Kurikka, 12.4.2007 16:14)
Minun mielestä eutanasian saisi sallia jos asianomainen olisi kykeneväinen itse päättämään asiasta, annetaanko hänen mennä vai ei.
Riku Torenius (Helsinki, 12.4.2007 18:00)
#10 Leevi Keikolle
Enoni kuoli syöpään. Näin ne tuskat vierestä. Morfiinia vahvempia kipulääkkeitä ei vielä ole laillistettu suomessa. Alkuun morfiini tehosi kohtuullisen hyvin mutta kuukausien kuluessa annostusta jouduttiin nostamaan jo ylärajalle. Ei uskalleta antaa yliannostusta koska potilas olisi voinut kuolla. Olispa kamalaa jos kuolisi saattohoidossa. Ainoa järkevä vaihtoehto olisi ollut eutanasia. Miksi pitää kieriskellä sairaalan petillä tuskasta punaisena? Onko se sinun käsityksesi ihmisarvoisesta elämästä? Tietysti jos saattohoitoon saataisiin yhdistettyä mahdollisuus käyttää oikeasti tehokkaita kipulääkkeitä joihin ei kehity sietokykyä niin mikäs siinä. Avaa silmäsi ja katso maailmaa. Ei tämä ole mikään päiväunien lintukoto. Pari kaveria on lähtenyt oman käden kautta. Ei tosiaan kaunista nähtävää. Eutanasia olisi paljon helpompi tapa ihan lähiomaisia ajatellen. Kaipa sen käsittäisit jos joskus näät kuopastaan irtiammutun silmämunan tai muuta vastaavaa.
Ei mulla muuta. Koeta olla sairastumatta. ;)
tarmo tuomi (vantaa, 21.4.2007 20:52)
Ei mulla muuta. Koeta olla sairastumatta. ;)
#11 Sisukkuus
Tämän adressin vastustajilta ilmeisesti puuttuu suomalainen sisu.Vanha kansa sanoi,että "kärsi kärsi niin kirkkaimman kruunun saat" ja myös niin,että "jos ei sauna terva ja viina auta tauti on kuolemaks".Nykyajan suomalaisilla on muinaisajan suomalaisilta paljon opittavaa.Ilmeisesti olen sitten sisukkain suomalainen ja eikun vaan sisuunnun mitä enemmän sairauksia minulle tulee.
Leevi Keikko (Saukkola, 26.4.2007 09:45)
Leevi Keikko argumentoi aika mutu-pohjalta.
Luuletko todella, että lääkärit vain mielivaltaisesti listisivät potilaita, mikäli eutanasia laillistettaisiin?
Eutanasia toimii nimenomaan periaatteella, että potilas itse saisi päättää milloin hänen aikansa on tullut.
Ja suomalainen sisu my ass. Miksi pitäisi kärsiä vain kärsimyksen itsensä takia?
Olivia Koirala (Espoo, 26.7.2007 17:36)
Luuletko todella, että lääkärit vain mielivaltaisesti listisivät potilaita, mikäli eutanasia laillistettaisiin?
Eutanasia toimii nimenomaan periaatteella, että potilas itse saisi päättää milloin hänen aikansa on tullut.
Ja suomalainen sisu my ass. Miksi pitäisi kärsiä vain kärsimyksen itsensä takia?
#13 EN ALLEKIRJOITA
jos itse makaisin vihanneksena vuositolkulla osastolla niin kyllä varmasti haluaisin että joku päästäisi minut päiviltä.
tommi pakarinen (suomi, 15.8.2007 17:05)
Aijaijai. Taitaa laillistamista kannattavassa olla enemmän allekirjoituksia.
Fleetwood Arakawa (Nakkila, 5.9.2007 20:39)
#15 Koska...
Eihän se ole todellakaan lääkärien hallussa vaan ihmisen. Elikkä pitäisi ottaa toisilta oikeus omaan elämään/kuolemaan ja annetaan se valtiolle. Vähän niinku vaikkapa Natsi-Saksassa.
Fleetwood Arakawa (Nakkila, 11.9.2007 17:26)
#16 Hitlerin rodunjalostus
Lääkärit noudattavat sitä täydellisemmin kuin Adolf Hitler. Hitler oli lääkäreihin verrattuna lempeä mies.
Leevi Keikko (Saukkola, 15.11.2007 19:11)
Voi sitä ite miettiä miltä tuntuu, kun makaa sairaalan letkuissa monta vuotta kykenemättä liikkumaan ja puhumaan, tai elää tietäen näin käyvän. Ei siinä sisulla pärjää, kun ulostellaan sänkyyn ja niellään refleksillä kaikki, mitä suuhun tungetaan. Tai voihan siitä tietysti, jos ei oo täysin aivokuollu. Olis siinä aikaa miettiä, miksi vastusti eutanasiaa...
Keijo Kurppa (Taalainmaa, 15.11.2007 21:33)
#18 eutanasiaa......
Sitten itse asiaan.
Jos armonkuolema annettaisiin kaikille, jotka ovat jo aivokuolleita ja ei uskottaisi kaikennäköisiin uskomuksiin, että siintä vielä parantuu jollakin ihmeellisellä voimalla, niin se olisi aivan oikein, eikä lojutettaisi ihmisiä vuositolkulla vuoteissaan, ihan turhan panttina. Henki vaan pois, sillä moni muukin tarvitsee petipaikkaa, eikä mitkään aivokuolleet ja muut. Voi tuntua raa'alta, mutta se olisi kaikille parasta.
reijo sorsa (townsvilleQld4810 Australia, 16.11.2007 14:50)
Jos armonkuolema annettaisiin kaikille, jotka ovat jo aivokuolleita ja ei uskottaisi kaikennäköisiin uskomuksiin, että siintä vielä parantuu jollakin ihmeellisellä voimalla, niin se olisi aivan oikein, eikä lojutettaisi ihmisiä vuositolkulla vuoteissaan, ihan turhan panttina. Henki vaan pois, sillä moni muukin tarvitsee petipaikkaa, eikä mitkään aivokuolleet ja muut. Voi tuntua raa'alta, mutta se olisi kaikille parasta.
En minä ainakaan haluaisi maata vuoteessa aivan tiedottomana maailmasta. Eutanasia
ehdottomasti sallittava. Ei Jumala eikä uskomukset tule aina apuun..
Katsokaa elokuva Meri sisälläni.
Ninni Näin (Joensuu, 27.2.2008 18:22)
ehdottomasti sallittava. Ei Jumala eikä uskomukset tule aina apuun..
Katsokaa elokuva Meri sisälläni.
Minun omasta mielestä eutanasia pitäisi jossain määrin ottaa suomessa käytäntöön koska toiset ihmiset kärsivät sairaaloissa koska niiden sairauksille ei ole hoitokeinoa ja ne voivat vain odottaa koska he kuolevat. ja niillä on varmasti kipuja ja tuskia enkä itse haluaisi että eläisin joillain kipulääkkeillä jos mulla ois joku kuolemansairas tauti. Mutta jokainen saa olla omaa mieltään.
Mirja Tuominen (Kuusankoski, 2.4.2008 15:39)
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat osallistua keskusteluun. Rekisteröidy