Keskustelu /Kristinuskon osoitus julkisesti ikkunoilla ja kaupoissa sekä radioissa kieltoon.
Vaikka haluaisin yhtyä kantaasi, haluaisin huomauttaa että muodostamasi yhteys itsemurha tilastoilla ja uskonnolla tuskin pitää paikkaansa. Suomessa kun suurin osa kanlaisista on luterilaisia ja ortodokseja, eli kristittyjä. Enpäs oikein jaksaisi uskoa että uuteen hyvinvointivaltioon opäässet pakolaiset, uutta pontta esim. hindulaisuudesta eläämäänsä löytäneet ex-kristityt ja kovapalkkaiset ulkomaiset ammattilaiset jotka eivät ole kristittyjä, kaikki alkavat aina joulun aikaan viiltelemään ranteitaan auki ja ampumaan aivojaan ulos. Luulen että pitkään masennusta sairastaneet tai muuten esim. ihsissuhteissa huonosti pärjänneet henkilöt tekevät itsemurhia lähinnä joulun iloisen tunnelman takia. Olisihan se vittumaista kun kävelee kadulla ja näkee perheitä ja pareja iloisesti kävelemässä kadulla ja itsellä olisi aivan paska olo.
Jaska Jokunen (Turku, 20.12.2006 21:17)
Panen tähän nimeni ihan myötätunnosta, vaikka semmoinen joulu se vasta kauhistus olisi, jota vietettäisiin täysin kaupallisuuden nimissä ilman vähäisintäkään muistumaa kristillisyyden kuitenkin pohjimmiltaan nöyrästä ja vähäeleisestä sanomasta. Vaikka näinhän joulu taitaa oikeastaan jo ollakin.
Ceterum censeo, joulu olisi kokonaan kiellettävä.
Sampo Simonen (Espoo, 21.12.2006 01:37)
Tässähän vasta huono adressi. Toivoin jo että joku wannabe satanistiteini olisi pistänyt tänne adressin tällaisesta asiasta. Mutta näin ei valitettavasti ollut. Siis ihan heikotta kattella että jokku ihan oikeesti ajattelee tollasta ja tekee vielä adressin siitä. Siis mistähän se joulu on lähtenyt... oliskohan Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla. Minkäköhän uskonnon Jeesus aloitti... olisko ollu kristinusko. Mihin uskontoon valtaosa suomalaisista kuuluu... oliskohan kristinuskoon. Kaikki ei välttämättä usko siihen, mutta ovat kyllä käyneet kirkossa ja tietävät miksi joulua vietetään. Joulusta on tullut kaupallinen juhla viimeisten kymmenien vuosien aikana. ennen ei jouluna edes annettu lahjoja. silloin vietettiin Kristuksen syntymäjuhlaa. Asiat ovat toisin nykyään. Kuinka moni edes miettii tänä jouluna joulun oikeaa tarkoitusta. Ei moni. Valtaosalle joulu on kaupallinen perhejuhla joka saattaa tosiaan aiheuttaa niille masentuneille ihmiseille jouilla ei ole perhettä, turmion. Totta kai kaupallinen joulu pistää perhet liikkeelle, stressaamaan, hymyilemän, juhlimaan ja vaikka mihin. En yhtään ihmettele että ihminen jolla ei ole enää perhettä ja asiat eivät ole niin hyvin (joita on surullisen paljon), ampuisi itsensä joulunaikan. Mutta se että joku tappaa itsensä sen takia että ei siedä kristinuskoa omien uskomusten tähden, on sillä kyllä todella heikosti asiat. Oma uskonelämä taitaa olla siinä vaiheessa todella huonossa kunnossa, ja siihen ei kyllä auta se että kävellään kaupungilla ja päivitellään Jeesuslapsen kuvia ikkuinoissa ja kaunoiita joululauluja kaupoissa. En halua todellakaan olla millään tavalla rasisti enkä halveksia muita uskontoja, mutta yhtä huono adressi olisi: "Älkää päästäkö joulun aikaan ihmisiä ulos jotka eivät ole kristittyjä". Ei mitään muuta kuin hyvää kaupallista joulua ihan jokaiselle.
Taneli Hieta-Koivisto (Pori, 21.12.2006 14:43)
Jopas oli Adressin aihe. Taneli kertoo kommentissaan hienosti, mistä joulussa on kyse. On tärkeää, että juuri joulun aikaan Jeesuksesta kerrotaan, jos vaikka tämän Adressin alullepanija saisi kohdata pelastuksen; kokisi ihan oikeasti, mitä on uskoa Jeesukseen. Taivaaseen me kaikki haluamme, emme helvettiin ja jos Jeremi ei usko Taivaaseen, eikä Helvettiin, saatika Jeesukseen, niin minun mielestäni juuri se kannttaisi pitää omana tietona ja antaa muiden kertoa pelastuksesta, mikä on tarkoitettu koko maailmalle! En ymmärrä sellaista ajatusta, että pelastuksesta ei saa kertoa mitään, mutta kaikkien pitäisi tietää se, että joku EI USKO - eihän siinä ole edes mitään epätavallista.
Jan Tuominen (Huittinen, 21.12.2006 17:12)
Myönnän olevani ateisti, en kuulu kirkkoon aiemmin siitä eroneena, kun täytin tarpeeksi monta vuotta.
Näyttää tässä nyt siltä, että kirstinuskon puolestapuhujat eivät ymmärrä taas yhteistä elämää. Ateisti ja kristinuskoja voi elää rintarinnan, kunhan uskoja ei ala soopaansa opettamaan ateistille. Ateisti ei myöskään tahdo hävittää kristinuskoa taikka joulua. Ateisti lähtee siitä näkökulmasta, että ymmärrät oman vaikutuksesi ympäristöön ja ymmärrät tekosi moraaliset kannat. Vaikka ateistin moraali on hyvin usein opettaa toiselle puhtaasta oman järkevyyteesi uskomiseen uskonnon sijasta ja voisit elää yhtä hyvin vaikket uskoisi ollenkaan mihenkään uskoihin, niin ateisti ei siltikään tahdo hävittää kristinuskoa, sillä allekirjoitan lauseen, jossa todetaan monen tarvitsevan uskontoa, jotta psyyke pysyy kasassa.
Krisitittyjen pitäisi ymmärtää tässä asiassa, ettei kristinusko voi polkea muita elämäntyylejä nimittäen heitä pakanoiksi ja kiroten heitä helvettiin jolleivat tule uskoon. Tuollainen toisen ihmisen polkeminen on rinnastettavissa vaikka koulukiusaamiseen.
Joulun yleinen mainostaminen katukuvassa ja asuntojen ikkunoilla pitäisi kieltää, koska kristinusko ei ole ainoa tapa elää tätä elämää, vaikka kristinusko olisikin valtausko tässä maassa. Kielto olisi täysin looginen kunnianosoitus muita ihmisiä kohtaan kuin kristittyjä. Lisäksi painotan ettei perheen joulunjuhlintaa tulisi kieltää, vaan nimeen omaan kristinuskonnollisten ikkunavalojen ja muu jouluun viittaava mainonta/soitanta tulisi kieltää, sillä se todellakin provosoi muita ihmisiä. Vaikka raamattu opettaa kristinuskojaa lähetyssaarnaamaan kaikille kansoille, niin kyseenalaistan tämän asian. Onko sinusta aiheellista mennä naapurille sanomaan miten naapurin tulee elää ja lajitella roskansa? Tässä voit siis nähdä mitä naapurin kristinuskon symbolien mainonta ikkunoissa aiheuttaa. Sehän lähetyssaarnaa krsitinuskoa naapurille.
Kristinuskojan pitäisi ymmärtää se tosiseikka, että kaikki opetukset ja asiat raamatussa eivät ole järkeviä toiset eivät edes loogisia.
Jeremi Roivas (Turku, 21.12.2006 17:51)
Olipa tosiaan harvinaisen surkea adressi ja totean Jaskan tavoin että korrelaatio joulunajan itsemurhatilastojen ja kristinuskon välillä on aika tuulesta temmattu väite. Vai onko sulla tämän pohjaksi esittää mitään muuta kuin oma, kuppainen perstuntuma?
Väitän, että et puhu itse "ongelmasta", vaan sen seurauksesta. Suomessa kun sattuu olemaan niin, että kirkko on valtionuskonto, joten valtio ja kirkko kulkevat käsi kädessä eikä näin ollen kristinuskon vahvoilta vaikutteilta voi välttyä. Ei näin ole ainoastaan kristityissä maissa; itse asiassa, Suomessa valtauskonto näkyy kadulla verrattain vähän. Menepä muslimimaahan huutamaan, että poistavat uskontonsa vaikutteet katukuvasta.
Eli Mr. Roivas, jos haluat olla asioista tätä mieltä, olisko johdonmukaisempaa ajaa eteenpäin vaikkapa kirkon ja valtion erottamista toisistaan.
Juhani Salonen (Tampere, 22.12.2006 17:47)
Vastaan Juhani Saloselle:
Kuppainen perstuntuma on syntynyt ihmistenvälisissä keskusteluissa, mm masentuneiden ja jopa itsemurhasta puhuneiden henkilöiden kanssa. En ole mikään psykologian professori, mutta minun kokemukseni mukaan masentuneet ihmiset kokevat joulun iloisuuden vastakaikuna, joka merkitsee ihmiselle mielen pahentumista. Iloisuus korreloituu näissä henkilöissä masennuksena ja itsemurha ajatuksina. Nämä henkilöt voisivat paljon paremmin jos joulun julkinen esiintuominen kiellettäisiin.
Näille väitteilleni en luonnollisestikaan voi esittää mitään todisteita, koska mikä kristillinen yhdyskunta tutkisi kristillisen joulun negatiivisia vaikutuksia? Jos kysyt negatiivisista vaikutuksista esimerkiksi papilta, hän ihmettelee mitä todennäköisimmin koko kysymystä, sillä jouluhan merkitsee rauhaa ja iloisuutta jne.
On vaikea alkaa esittämään todisteita väitöksille, ennenkuin asia otetaan virallisesti tutkimukseen. Tämä ei tule tapahtumaan nyky-yhteiskunnassamme pitkään aikaan, juuri mainitsemastasi valtion käsikynkästä krisitinuskon kanssa.
Asiaa voidaan kuitenkin puuttua ilman valtion erottamsita krisitinuskosta. On muodostettava pelisäännöt, joiden avulla kaikille ihmisille luodaan tasa-arvoinen elämä. Muistutan, että joulu perinne on kristillinen perinne ja aika moni elää sen faktan kanssa, että joulua pitää viettää, koska on opetettu, että sitä kuuluu viettää. Tässä unohdetaan se asia, että olet ihminen, joka voi luoda omat perinteet joista ajansaatossa tulee yhtä tärkeitä perinteitä kuin esimerkiksi joulu. Olennaista tässä on se, että sinun perinteesi on sinun/perheesi perinne, ei naapurin tai sen naapurin jne jne jne. Siten joulunvietto julkisesti häiritsee niitä ihmisiä joilla on omat perinteensä.
Jeremi Roivas (Turku, 26.12.2006 14:00)
muuten ihan hyvä idea, mutta suomessa sattuu olemaan tuo uskonnonvapaus =(
Antti Naali (Turku, 11.1.2007 03:40)
Suomessa on perustuslaillinen oikeus uskonnonharjoittamiseen.
Tomi Pyykkönen (Nurmijärvi, 11.1.2007 12:25)
Tottakai olisi kiellettävä sellainen tuputtava uskontojen kauppaaminen, mutta tuskin nyt sentään joulun viettoa. Eikö suomessa saa harjoittaa uskontoaan? pitäisikö kristittyjen mennä maan alle pitämään jumalanpalveluksia, ettei vaan kukaan ateisti/muuhun uskontokuntaan kuuluva loukkaannu? Hah, tuohan olisi jo hauskaa. Tämän adressin kirjoittajalla ei taida olla mitään käsitystä uskonnonvapaudesta.
Tuskinpa kukaan itseään sen takia tappaa, että on joulu. Syyt ovat aika paljon syvemmällä yleensä. Pitääkö kaikki hauskanpito kieltää, ettei vaan kukaan masentunut loukkaannu?
T. Ateisti, kirkosta eronnut.
Mia Kemppi (Jyväskylä, 13.1.2007 18:12)
Kommenttina Taneli Hieta-Koivistolle ja Jan Tuomiselle: joululla ei ole alunperin ollut sen enempää tekemistä Jeesuksen kanssa kuin hindulla lihansyönnin. Kristityt käännytysmatkoilleen lähtiessä keksivät lätkäistä joulun pakanoiden keskitalven juhlan, yulen, päälle. Käännytystyö näet onnistui helpommin, kun pakanoilta ei riistetty tärkeää juhlaa vaan se korvattiin toisella.
Itse en lähtisi joulua kieltämään, mutta joulun mainostaminen pelkästään Jeesuksen syntymäjuhlana on mielestäni outoa. Mutta sallittakoon kristityille oma juhlansa, ei se minun jouluani nakerra. Vietän itse vaan vähän enemmän alkuperäisissä merkeissä, eli hyvän ruoan ja sukulaisten parissa. Jeesuksen syntymäpäivästä on sitä paitsi laajaa kiistelyä eri kristillisten suuntausten joukossa, joidenkin mielestä oikea päivä on maaliskuussa, toisten huhtikuussa. Sen olisin melkein valmis kieltämään, etteivät kristityt saisi mainostaa joulua Jeesuksen absoluuttisena syntymäpäiväjuhlana, kun nykyisellä joululla ei ole alkuperäisen yulen kanssa paljonkaan tekemistä.
Outi Uuskoski (Vantaa, 24.1.2007 17:47)
Mutta tosiasiahan on että kristityt varastivat joulun juhlinnan pakanoilta, heitä käännyttäessään. Joulua (uhri)lahjoineen ja ruokineen, palvontariitteineen juhlittiin jo KAUAN ennen kristinuskon tuloa. Kannattaa joskus avata historiankirjoja eikä vain sokeasti kuunnella kirkkoa.
Mutta minä nyt olenkin pakana.
Ivy Ruonakoski (Helsinki, 27.2.2007 21:01)
Olen itse ateisti ja kyllä joskus nuo jeesustelut ovat sen verran tekopyhiä että huh huh... Mutta se silti rikkoisi sananvapautta
Jan-Patrick Bollström (Tampere, 17.3.2007 22:33)
Satuin vaan selaillessa uudestaan tälle sivulle. Katsoin mitä porukka on pistänyt sen jälkeen kun itse kirjoitin. Aika mielenkiintoista. En mä sitä ole sanonut että 24.12 olis Jeesuksen absoluuttinen syntymäpäivä. Mut musta se o hyvä että se on aikoinaan lyöty lukkoon johonki päivään. Se että se on vanha pakanajuhla oli toisaalta fiksu veto, juuri siksi että sitä ei vietäisi pois heiltä joille kristinuskoa saarnattiin ristiretkillä. Itse en tiedä tarkkaa päivämäärää koska Jeesus syntyi, mutta ei minun tarvitsekkaan. On se hienoa että on päivä jolloin saa muistella sitä kun Jeesus syntyi. Tottakai sitä voisi joka päivä tehdä, mutta on se hienompaa kun on yksi tietty päivä. Saavathan juutalaisetkin viettää hanukkaa (en tiedä kirjoitinko oikein) aivan kaikessa rauhassa. On heilläkin omat sen juhlan merkit siihen aikaan kun he sitä viettävät. Ei siinä mitään pahaa ole. Aivan rauhassa saisi kaikki muslimit tuoda esille heidän om(i)a(a) juhlapäiväänsä/juhlapäiviänsä. Se että jollain on enkelilyhty ikkunassa on kyllä ihan jees. Ne on kivan näkösiä ja ei sitä tarvi ajatella että se liittyy kristinuskoon. Se että ihmiset tekee enemmän itsemurhia joulun aikaan ja amsentuu on kaupallisen joulun aihetta. Perheet kulkevat yhdessä jouluostoksilla ja ovat iloisia/stressaantuneita. Jos joulua vietettäisiin rennosti ja mahdollisimman kristitysti, muisteltaisiin perheen kanssa kotona Jeesuksen syntymää ja hiljennyttäisiin. Mutta on se hyvä että kristillisestä joulusta muistutetaan edes kyntteliköillä.
Hyvää kesää kaikille. ja juhannusta... vaikka siihen on vielä aikaa.
Taneli Hieta-Koivisto (Pori, 2.5.2007 12:48)
Minulle itselleni joulu on se aika vuodesta jolloin ollaan iloisia ja saadaan olla rauhassa. Itse en kieltäisi joulukoristeiden julkista näyttämistä, vaan kaupallisen mainostuksen esim. televisiossa. Kun haluaa esim. rentoutua ja katsoa televisiota niin ensin 5 minuuttia ehtii katsoa TV:tä ja sitten tuleekin 10 minuuttia mainosta joulualesta. Ei ole oikein.
Tommi Salenius (Tuusula, 29.7.2007 13:26)
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat osallistua keskusteluun. Rekisteröidy
|
Tarjoukset edellyttävät kestotilausta, mutta tilauksen voi perua milloin vain.
Muut mainokset
- Monster.fi - Tuhansia työpaikkailmoituksia. Myös
kesätyöpaikkoja ilmoitettu.
- Sanapeli - Sanojen etsimistä erilaisilta ruudukoilta. Erittäin koukuttava peli.
|
|