Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista .

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

18.02.2008 19:52

Henri Heinonen
Adressin tekijä

19.02.2008 19:29

Minä olen ainakin adressin tekijän kanssa samaa mieltä. Miksi ihmeessä jotkut vinkuvat, että YLE:n kanavien pitäisi olla maksullisia? Jos valtio antaa YLE:lle rahoituksen, niin vapaamatkustajapummit tippuvat pois ja YLE voi keskittyä teräväpiirtoon, mobiilitelevisioon ja ohjelmien sisältöön. Lisäksi kuka tahansa voisi katsella YLE:n kanavia kaikkialla missä vain on digi-tv-mahdollisuus. Kaikki hyötyvät.
Timo Kivistö

25.02.2008 12:45

Asiaan tutustuttuani joudun olemaan täysin eri mieltä, vaikka ehdotuksen perusteissa on toki paljon hyvääkin.

Suora valtionrahoitus vaarantaa pahasti Yleisradion riippumattomuuden, koska poliitikot voivat silloin halunsa mukaan panna rahahanat kiinni ja näin tukehduttaa itselleen epämieluisten totuuksien kertojan.

Selkeästi paras malli olisi mielestäni osittainen mainosrahoitteisuus, kuten on esimerkiksi Irlannin RTÉ-yleisradioyhtiössä. Siellä se toimii loistavasti, ja kaikki ovat tyytyväisiä - paitsi tietenkin kaupalliset kilpailijat. Suomessa YLE tienaa vuodessa reilut 200 euroa lupamaksajaa kohti (selvästi suurin osa tietysti juuri tätä maksutuloa) ja kituu sillä. RTÉ saa vastaavasti lupamaksutuloina à 150 euroa ja mainoksista toiset 150 euroa = 300 euroa. Yhtiö voi hyvin ja tekee loistavaa ohjelmaa sekä laadukkaita uutisia. Samoin Suomessakin voisi siis tv-maksua alentaa ja saada silti parempaa ohjelmaa.

Outoa, ettei tätä vaihtoehtoa ole Suomessa otettu edes kunnolliseen tutkintaan. Eikä kukaan halua muistuttaa Irlannin mallin olemassaolosta ja toimivuudesta - ehkä siksi, että laadukas RTÉ on painanut kilpailijansa aika ahtaalle pakottaen nekin panostamaan laatuun, mitä Suomessa mainoskanavilla ei ole nähtykään.

Uskon, että haluttomuus puhua asiasta ja tutkia tämäkin vaihtoehto johtuu Suomessa laillisuuden rajoja hipovasta ulkoparlamentaarisesta päätöksenteosta. Ministeri A.E. ja muut rahavaikuttajat, joilla on oma lehmä ojassa, ovat luutavasti pelotelleet vellipöksyiset poliitikkomme hiljaisiksi. Ja Hesari liittolaisineen senkun lietsoo YLE-vastaista mielialaa ja lupamaksuhaluttomuutta. Silä eivät ohjelmat ainakaan parane, eikä tv-maksu kevene.
Jarkko Räsänen
Siilinjärvi

#4 DAB ja muut digiradiot...

07.03.2008 10:03

YLE lopetti DAB-lähetykset juuri sen takia, kun vastaanottimia oli suomessa hyvin vähän (= vähän kuuntelijoita). DAB+ sinänsä kuulostaa hyvältä, sen hyvän äänenpakkauksen vuoksi (AAC+)... mutta ilman hyvää markkinointia, sekin kaatuu.
On myös olemassa vaihtoehtoja, kuten DRM joka toimii alle 30 Mhz:n taajuuksilla (AM), ja DRM+ jossa taajuuskaista laajennetaan 120 MHz:n asti. Myös hyvä äänenlaatu tukee DRM+:aa, jossa 50Khz kaistalle saadaan melkein-CD-laatuista ääntä, 100 Khz:n kaistalla melkein voidaan kuljettaa yhtä mobiili-TV-kanavaa. Tällähetkellä myynnissä olevien vastaanottimien määrä tosin ei päätä huimaa.