Työttömien kansalaisoikeudet palautettava!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Työttömien kansalaisoikeudet palautettava!.

Otto Kopra

#1 Jaa

24.04.2008 19:31

Onko näistä väitteistäsi mitään todisteita, voitko kenties antaa lähteitä?
Jari Suominen
Adressin tekijä

#2 Esitin kolme väitettä

24.04.2008 23:28

Ensinnäkin työttömän on oltava aina työvoimaviranomaisen tavoitettavissa.Jos matkustaa esimerkiksi ulkomaille on siihen haettava lupa ja sen saa korkeintaan viikoksi.On täysin viranomaisen tulkittavissa onko työtön tavoitettavissa-mitkään faktat eivät päde, vain mielivaltainen näkemys.Tällainen on vapaan liikkuvuuden rajoittamista-uhkana toimeentulon estäminen.
Mielipiteen- ja sananvapaus on rajoitettu samalla periaatteella.Koska viranomaisella on rajaton valta päättää työttömän toimeentulosta katkaisemalla rahan tulo mihin tahansa syyhyn vedoten, se faktisesti rajoittaa työttömän sananvapautta ja siten kansalaisoikeuksia.Kuinka moni uskaltaa ottaa epäkohtia esille tällaisen hirmuvallan edessä?
Työttömien terveydenhuolto on olematonta.Valtio on osoittanut tähän kaksi miljoonaa euroa jotka menevät hallintokuluihin.Yksikään työtön ei ole päässyt terveystarkastukseen, toisin kuin työssäkäyvät.Tämä on kansalaisten eriarvoista kohtelua, jonka Suomen perustuslaki kieltää.
Kuten mainitsin, on Oulussa nyt tehty terveystarkastuksia ja toivottavasti ne alkavat muissakin kunnissa.
Tämä ongelma on laaja-alainen ja on raskasta kirjoittaa siitä kovin valaisevaa esitystä.Yllä esittämäni saa tarvittaessa tukea lukuisista tapauksista joissa viranomainen on käyttänyt kiristyksenomaista uhkailua työtöntä kohtaan.En laita tähän esimerkkejä, mutta olen kertonut omasta tilanteestani blogissani www.jarisuominen.ehdokkaasi.fi.Olen vuosia sairastettuani joutunut kokemaan ihmisarvoa alentavaa kohtelua eri viranomaistahoilta, ns. yhteiskunnan väkivaltaa.Koska vastustan väkivaltaa ja tiedän kansalaisten olevan enimmäkseen rehellisiä, en voi hyväksyä, että heitä kohdellaan kuin rikollisia.
kai haavisto
helsinki

#3 Missä on työvoimaviranomaisten todisteet

15.05.2008 11:26

siitä, että ne noudattaisivat lakia.

Kun työttömälle tarjotaan työvoimapoliittista koulutusta tai työllistämistukipaikkaa, niin työvoimatoimiston tulisi noudattaa lakia. laki julkisista työvoimapalveluista edellyttää että tarjottu koulutus edistää työttömän työllistymistä. Työllstämistuen saannin edellytyksenä on joko toistaiseksi voimassaoleva työsuhde tai varmuus siitä, että työ edistää työttömän työllistymistä vapaille työmarkkinoille.

Mutta työministeriön mukaan työvoimatoimiston ei tarvitse mitenkään osoittaa että tarjottu työ tai koulutus täyttäisi lain tarkoittamat edellytykset.

Eli vaikka tarjottaisiin täysin ala-arvoista koulutusta niin siitä ei voi kieltäytyä. Työtön siis voidaan pakottaa osallistumaan valtion varojen väärinkäyttöön.

Edellinen työministeri Tarja Filatov loi järjestelmän joka polkee systemaattisesti työttömien oikeuksia.

Perustuslaki turvaa oikeudet kuten matkustusvapauden: Työministeriö haluaa mielivaltaisesti rajoittaa tätä oikeutta rajoittamalla työttömien matkustamisoikeutta.

Adressin kirjoitajan mainitsema velvoite olla tavoitettavissa on kohtuuton: varsinkin kun sen perusteella tehtyjä karenssipäätöksiä ei perustella. Euroopan ihmisoikeussopimus edellyttää julkista, avointa, rehellistä ja puolueetonta oikeudenkäyttöä myös etuutta koskevissa päätöksissä.

Kun lausuntoja ei tarvitse perustella, voidaan työvoimatoimikunnissa harjoittaa mielivaltaa. Myös työvoimatoimikuntien puoluettomuus on kyseenalainen. Toimikuntien puheenjohtaja t ovat työvoimahallinnon palkkaamia. Ja toimikunnan jäsenet työmarkkinajärjestöjen nimeämiä.

Työttömät ovat menettäneet ihmisoikeutensa edellisen työministerin toimesta.

Jari Suominen
Adressin tekijä

#4 Tuskin tästä yhtä ministeriä

15.05.2008 18:07

voi syyttää-se olisi lapsellista.Vyyhti on sekava ja sen purkaminen edellyttää järkevää yhteistyötä yhteiskunnan eri tahojen kesken.Nykyinen hallitus ei ole tehnyt elettäkään kysyäkseen mitään asianosaisilta kun he "uudistavat" sosiaaliturvaa SATA-komiteassa.Esimerkiksi työttömien edustus puuttuu täysin-samoin oppositiopuolueiden.Omalla puolueellani, Vasemmistoliitolla on selkeä esitys byrokratialoukkujen purkamiseksi.Kutsumme sitä Perustuloksi.Se tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä että verotettavan tulon alaraja nostetaan 10000 euroon vuodessa.
Konsensuspuolueet, jotka kosivat keskiluokan ääniä, eivät uudista mitään.Ne pelkäävät astuvansa keskiluokan varpaille ja menettävänsä äänestäjiä.Siksi byrokratian rakennemuutos on niin vaikea tehdä vaikka se olisi välttämätön.
Mitä tulee Kai Haaviston mainitsemiin epäkohtiin.Kai Haavisto kirjoitti:

"Suomea ei voi pitää oikeusvaltiona jos satoihin tuhansiin kansalaisiin voi kohdistaa systemaattista mielivaltaa.

Myös työttömyysturvalautakunnan ja vakuutusoikeuden puoluettomuus on kyseenalaista. Työvoimahallinnon "asiantunijat" voivat käyttää harkintavaltaa ja hyväksyä ilman perusteluja olevia lausuntoja, koska "asiantuntijoina" ymmärtävät mistä on kyse."

Nämä asiat pitäisi minkä tahansa hallituksen pistää kuntoon viivytyksettä-jos väittää että elämme demokratiassa.