Keskustelu /Ei ikärajaa energiajuomiin
#1 Herra Jumala sentään...
Energiajuomat pilaavat nuorten aivot ja elimistön, koska ne sisältävät nuorille tarvitsemattomia (esim. kofeiini, guarana) aineita ja vitamiineja. Aikuisellekkaan ei energiajuomia suositella. Kofeiini vaikuttaa etenkin nuoriin. Nuoret eivät saa nukuttua kunnolla, koska kofeiini pitää heidät virkeänä ja guarana myös.
Mistä tämä ns. "energiajuomavillitys" on alkanut? Pitääkö olla niinkuin aikuiset? Joivat nuoret 50 vuotta sitten energiajuomia?
Syy on siinä, että suurin osa nuorista tyhmistyy päivä päivältä. Miksi Te nuoret tuhoatte teidän elämänne?
Olen itse 14-vuotias ja olen todella huolestunut nykynuorten tilanteesta. Tilanne on katastrofaalinen! Miksi sivistys ei ole enään "muodissa"?
Matti Remes (Pori, 22.6.2008 20:24)
#2 Elimistö ei kestä...
Lasten ja nuorten elimistö ei kestä kaikkea niinsanottua myrkkyä mitä energiajuomissa on. Ja aikuisten tehtävä on suojella lapsia sekä nuoria jos he eivät itse asioita ymmärrä. Suosittelen ikärajaa ja mielestäni aikuistenkaan ei niitä tarvitsisi juoda. Kyseiset myrkyt eivät kuulu elimistöön. Kaikenikäisten ihmisten tulisi miettiä että mitä seurauksia mistäkin asiasta on omalle ja sitä kautta läheisten elämälle on.
Toivon todella että nuoret tosissaan miettivät seuraamuksia vuosikymmenien päähän.
Kirsi Koivula (Ilmajoki, 22.6.2008 22:05)
#3 samaa mieltä matin kanssa
Itse olen jo kohta 20 ja olen itsekkin ollut huolissani muista nuorista viimeiset 10 vuotta. Kaupassa olen nähnyt 4 vuotiaitten lasten käyttävän kirosanoja joita olen kuullut vain aikuisten suusta. Ylä-aste ikäiset nuoret kittaavat kaljaa, polttavat tupakkaa ja ajelevat viritetyillä mopoilla, noin kerran vuodessa joku koululainen on uollut nuihin liittyneissä tapauksissa.
yrjö moilanen (ylivieska, 22.6.2008 23:48)
#4 *syvä haukotus*
Tehdään taas pienestä asiasta asiaa suurempi hehkutus. Itse olen 17-vuotias.
En suinkaan väitä, että elämäni olisi paljoa huonompi tai parempi ollut, mikäli
energiajuomissa olisi aikaisemmin jo ikäraja ollut.
Mielestäni 12 vuoden paikkeilla oleva ikäraja olisi ihan suotavaa energiajuomille,
korkeintaan 15, sillä siinä vaiheessa kyseiset aineet vaikuttavat kuitenkin vielä
kehitykseen. Tämän jälkeen ollaan kuitenkin ärsyttävässä ja turhanpäiväisessä
terveyspaasauksessa, sillä eipä se minun kehoani paljoa rasita (saatika muiden!),
mikäli muutaman kerran vuodessa energiajuomatölkki sieltä kaupan hyllystä käteen
sattuu edellisen yön vähien unien takia.
Lisäksi sanoisin että kommentit tähän addressiin ovat melkoisen turhaa hölötystä.
Mikäli vanhemmat eivät halua lastensa juovan energiajuomia, he yksinkertaisesti
kieltävät nuorisoaan niin tekemästä. Jos ei toimi, on kasvatuksessa vikaa.
Lisäksi kysyisin Yrjöltä, miten lasten kiroilu, yläasteikäisten alkoholinkäyttö,
tupakanpoltto tai viritetyillä mopoilla ajaminen liittyy aiheeltaankaan
energiajuomiin, joista ei ole kuin huomattavan suurissa määrissä terveyshaittoja?
Lisäksi myös useamman kerran vuodessa kuolee ihmisiä tylsyyteen tuollaisten
"saarnojen" ansiosta.
Markus Rintala (Akaa, 23.6.2008 12:38)
#5 Lisäten vielä
Koska edellistä viestiä kirjoittaessa täysin unohtui,
onkohan Matti kirjoittaessaan ottanut huomioon kenties
sen, että kenties tuo nukkumattomuus olisi energiajuomien
käytön yksi tarkoitusperistä? Mikäli kuitenkin nuori juo
energiajuomia arki-iltaisin, on syytä harkita olisiko syy
itse juomassa, vai nuoressa, joka sitä väärin käyttää.
Naurettavaa touhua.
Lisäksi kommenttisi "Joivatko nuoret 50 vuotta sitten energiajuomia?"..
Toivon, ettet ole tosissasi. Tietenkään nuoret eivät niitä ole juoneet,
sillä ne eivät hirveän yleistä tavaraa ole silloin olleet.
Enkä usko että nuori pystyy elämäänsä pelkillä energiajuomilla pilaamaan.
Nuorison tyhmistyminen näkyy enemmänkin siinä, että uskotaan silmät pyöreinä
kun lehdessä sanotaan, että energiajuomathan ovat tappavaa myrkkyä,
eikä osata ottaa järkeä käteen ja ottaa kaikkia faktoja selville.
Lopuksi voisin naurahtaa, ja sen jälkeen itkeä pitkään
ja tuskallisesti nuorison tyhmistymisen vuoksi.
Markus Rintala (Akaa, 23.6.2008 12:46)
Jos nyt se kofeiini on niin kauhean kamala asia, niin sillon varmaan pitäisi tulla kahviinkin ikäraja, kaskummaa kun siinäkin on kofeiinia.
Itse juon energiajuomia, koska koulutyöt, nykyään työt, menevät pitkiksi ja aamulla aikainen herätys niin ne edes vähän piristävät olotilaa.
Olen kanssa sitä mieltä, minkä esimerkin Matti laittoi noista nuorista 50- vuotta sitten, eivät ne siis tietenkään niitä juoneet, koska sellaisia ei valmistettu, mutta onneksi se on nykyään mahdollista. On aivan turhaa ruveta kertomaan omaa elämänkertaa näistä asioista. Ja aivan, omapahan on kehoni, ei kai sen nyt toisia kauheasti pitäisi haitata jos juon energiajuomaa.
Roni Lehtinen (Rauma, 23.6.2008 14:22)
#7 Pientä hienosäätöä.
Ja ohan se näin, että kuten tölkeissä/pulloissa lukee, ei suositella lapsille, se on minun milestä aivan oikein, mutta ei sentään 15 vuotiaskaan taida enään mikään lapsi olla, vaan kasvavassa iässä oleva nuori aikuinen.
Minulla ainakin musiti pelaa loistavasti, eikä koulussakaan ainakaan huonompaan päin ollut mennyt. Ei siis ainakaan minun päähäni ole mitäänkään vaikuttanut, ja olen jo 5 vuotiaasta saakka juonut kahvia, niin elimistö on jo aika hyvin tottunut kofeiiniin.
Roni Lehtinen (Rauma, 23.6.2008 14:28)
Vaikka itsekään en ole täysi-ikäinen, niin silti alle 18-vuotiaat ovat vielä lapsia. Kehitystä tapahtuu melkein sen koko teini-iän aikana, jolloin poikkeavat toiminnat saattavat häiritä kasvua.
Itse en ole mitään energiajuomia vastaan. Ainakin koulussa ne kiellettiin jatkuvan käytön takia, mutta siltikään en ymmärrä, mikä niissä energiajuomissa niin kiehtoo? Itse juon mieluummin vaikka Fantaa, ja siltikin jostakin ihmeen syystä pysyn virkkuna. Johtuu kai unirytmeistä, mutta pärjään hyvin päivän jo 4-5 tunnin unella.
Teemu Ahonen (Muurame, 24.6.2008 00:35)
#9 Tuosta Matti Remeksen kommentista..
Niin sanoit, että energiajuomat sisältävät nuorille tarvitsemattomia vitamiinejä ja, että energiajuomien kofeiini ja guarana pilaavat nuorten yöunet. No omasta mielestäni ei ole mitään haittaa, että nuori saa vitamiinejä, kun nuorethan niitä tarvivatkin, koska he tavallaan vielä kehittyvät. Ja kofeiini ja guarana eivät haitaa ainakaan omia yöuniani ollenkaan. Jos kofeiini ja guarana ovat syynä siihen, että energiajuomiin tulisi ikäraja niin sitten pitäisi kahviin ja kokiseen ja pepsiinkin laittaa ikäraja.
Harri Väyrynen (Rantsila, 24.6.2008 14:39)
Itse olen 17-vuotias ja tarvitsen energiajuomia. Välillä koulupäivät venyvät 13 tuntisiksi kun opiskelen kaksoistutkinnossa/kolmoistutkinnossa. Energiajuomat eivät taatustikkaan häiritse yö-unia. Olen myös itse huolestunut nykynuorisosta mutta se ei kuulu tähän keskusteluun. Jos pitäisi laittaa ikäraja energiajuomiin niin ehdottaisin 12 tai 15 vuoden ikärajaa kun silloin ei oikein pitäisi tarvita niitä. Mutta siin ei ole mitään järkee jos kielletään täysin.
Iiro Wasen (Turku, 24.6.2008 20:06)
#11 Kofeiini
Mitä järkeä kieltää? Lapsi voi ostaa kaupasta myös kahvinporoja ja keittää kotona vaikka kymmenen litraa kahvia. Eli laitetaan samantien vaikka kahviin k-18! =)
Lassi Niskanen (Savonlinna, 25.6.2008 14:47)
Ehkäpä energiajuomat ovat tehneet hallaa adressin laatijan matematiikkaan. Laskusi nimittäin olettavat että 2/5 suomalaisista on alle 18-vuotiaita, jotka juovat energiajuomaa. Tämähän ei tietenkään voi pitää paikkaansa. Lisäksi laskusi olettaa, että energiajuomien kuluttajat valitsevat aina energiajuoman tai tyhjän välillä. Ikään kuin nuori joko ostaa energiajuomansa tai heittää rahat kaivoon.
Suomessa alle 18-vuotiaiden määrä on muuten monin verroin alle mainitsemasi kaksi viidesosaa. Ehkä sinun kannattaisi jättää ne Rodeot ja Edit kaupan hyllyyn ja nukkua kunnolla öisin, niin älykkyytesi varmasti nousisi.
Antero Svartgård (Helsinki, 27.6.2008 16:12)
Vielä vastaus Lassi Niskaselle: Lapsen spontaani reaktio kahviin on se, että se maistuu pahalle. Energiajuomia nautitaan nuorten keskuudessa niin hirvittävän paljon enemmän kuin kahvia, ja edellämainitun seuraukset ovat nuorille paljon kahvia pahemmat.
Antero Svartgård (Helsinki, 27.6.2008 16:15)
#14 voi voi
Mitä jos samantien poistetaan huoltajuuspykälä laista ja annetaan valtion pitää huolta lapsistaan? Ulkonaliikkumiskielto vähentäisi merkittävästi liikennekuolemia? Eikö vähän liberaalimpi ajattelu olisi suvaittavaa?
Pekka Tiusanen (Helsinki, 5.7.2008 11:40)
Hei se ois tosi hyvä idea.
Iiro Wasen (Turku, 5.7.2008 15:30)
Roni Lehtinen Raumalta sanoi: "Jos nyt se kofeiini on niin kauhean kamala asia, niin sillon varmaan pitäisi tulla kahviinkin ikäraja, kaskummaa kun siinäkin on kofeiinia.
Itse juon energiajuomia, koska koulutyöt, nykyään työt, menevät pitkiksi ja aamulla aikainen herätys niin ne edes vähän piristävät olotilaa."
Energiajuomien ikärajaksi ei varmaan 18 tule...
Alle 16-vuotiaalla puolestaan ei ole koulutöitä jotka vaatisivat valvomista.
Joten energiajuomien ikärajaksi voisi laittaa vaikka 16 vuotta.
Lehtinen jatkaa: "Ja aivan, omapahan on kehoni, ei kai sen nyt toisia kauheasti pitäisi haitata jos juon energiajuomaa."
Opiskelen nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajaksi.
Oletko koskaan ollut leirillä jossa on alle 16-vuotiaita "energiajuomahumalassa"?
En usko.
Ikärajaksi 16 niin kaikki menee hyvin.
Saku Ojala (Ähtäri, 22.7.2008 11:40)
Kannatan 15v tai 16v ikärajaksi. Ei ole lasten juoma, eikä tosiaan alle 16v:llä ole niin paljon koulutöitä että energiajuomia tarvisi. Syökää terveellisesti ja jättäkää se hesburgerissa käynti jonain päivänä väliin, niin ehkä jaksatte.
Simo Viitalo (Anjalankoski, 22.7.2008 12:21)
18 vuotta olisi hyvä ikäraja kuten monilla muillakin vahingollisilla aineilla. Lisäksi "kalorittomien energiajuomien" markkinointi tulisi kieltää, koska käsite "kaloriton energiajuoma" on ns. oksymoroni.
Sakarias Lehtomäki (Lapua, 22.7.2008 13:57)
Ollaanko tässä adressissa nyt huolissaan kaupan menetetystä tuotosta, koska sehän korjataan sillä että energiajuomaa tilataan vähemmän. Eikä kaikki energiajuomaa juovat ole ala-ikäisiä :)
Antti Viitanen (Hyvinkää, 22.7.2008 15:03)
Olen itse 14 vuotias ja juon batteryä 1tlk päivässä (en tosin joka päivä). Itse kannattaisin energiajuomille ikärajaa, sillä se on aika hurjaa kun ala-asteikäiset vetää näitä. 15 tai 16v olisi hyvä ikäraja! Mielummin se 15 :)
Teemu Tinnilä (Hollola, 22.7.2008 17:20)
Omenoissa on yhtä paljon energiaa kuin kaffeessa.
Popsikaa niitä jos haluatte pelata cs:ssää läpi yön.
Hannu Kiviahde (Oulunsalo, 29.7.2008 00:01)
Enpä ole koskaan itse huomannut energiajuomissa ikärajoja? Kuulostaa omituiselta... Mahdetaankohan kassalla kysyä papereita jos ns. alaikäinen erehtyy ostamaan kyseisiä juomia. Kuka jaksaisi edes valvoa moista. Heh:>
Milla-Mari Valkeasuo (Tampere, 10.8.2008 03:27)
Matti, he eivät kestä yön yli cs:ssää pelaten elleivät litki energia juomia.
Joo tosiaan sais kyllä tulla samantien K-18 nämä.
Hannu Kiviahde (Oulunsalo, 10.8.2008 21:18)
Energiajuomat ei oo kyl hyvää hampaille, mut ihan sama jos haluaa ittensä pilata. Kaverini juovat sitä sen takia että "saisivat energiaa esim. koulupäiään." mä en juo energian takia, vaan sen takia että maistuu hyvälle :) mad croc ehdoton suosikki
Ella Yrjölä (Tammela, 17.8.2008 13:40)
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat osallistua keskusteluun. Rekisteröidy
|
Tarjoukset edellyttävät kestotilausta, mutta tilauksen voi perua milloin vain.
Muut mainokset
- Monster.fi - Tuhansia työpaikkailmoituksia. Myös
kesätyöpaikkoja ilmoitettu.
- Sanapeli - Sanojen etsimistä erilaisilta ruudukoilta. Erittäin koukuttava peli.
|
|